خانه / خدمات مدیریتی / خدمات آموزشی / راهنمای جامع ثبت قانونی برند (نام و نشان تجاری)

راهنمای جامع ثبت قانونی برند (نام و نشان تجاری)

راهنمای جامع ثبت برند (نام و نشان تجاری)

آموزش ثبت برند | راهنمای ثبت علامت تجاری | مراحل ثبت قانونی برند

تهیه شده در سایت مدیریت 

سامان شیخ اسماعیلی

برند

از دیدگاه بازاریابی؛ در ادبیات بازاریابی برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی و برقراری ارتباط با تصاویر و نشانه ها از مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد. در واقع برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند. با این توضیح، برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است. لذا شرکت هایی که دارای برند هستند، می توانند محصولاتشان را از سایر محصولات متمایز سازند و از طریق برند محصول خود، برای گسترش اشتهار، اعتبار و کسب درآمد بیشتر اقدام نمایند.

از دیدگاه حقوقی؛ اما در ادبیات حقوقی برند یک نام تجاری، علامت یا نشانی است که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده و متمایز کردن این کالا ها یا خدمات رقبا به کار می رود. در واقع برند در این حوزه شامل اسم یا عنوانی است که معرفی کننده شخص حقیقی یا حقوقی می باشد و سبب شناسایی فروشنده یا سازنده می گردد. درنتیجه بخش حقوقی و قابل ثبت برند شامل نام و نشان تجاری است: نام یا اسم شامل عناوین یک، دو یا چند سیلابی از شرکت ها یا موسسات هستند که در مراجع قانونی باید ثبت شده و فعالیت رسمی شرکت تحت آن نام حقوقی جریان پیدا می کند و در تمام مکاتبات رسمی شرکت درج می گردد. علامت یا نشان نیز طبق بند های الف و ب ماده ۳۰ قانونی که اخیرا در زمینه علائم تجاری، صنعتی و خدماتی تصویب شده شامل هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. در این ارتباط علامت جمعی، یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت، معرفی شود و بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

 

ثبت برند

ثبت قانونی یک نام تجاری، برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و باعث حفاظت از آن در برابر سوء استفاده کنندگان و متقلبان و تقلید کنندگان از برند می شود. ثبت علائم تجاری به موجب قانون «اختیاری» است، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. با این وجود، علایم تجاری باید ثبت شوند تا شخص دارای حق انحصاری شود. اینگونه تمامی منافع، متعلق به شخص دارنده حق انحصاری می شود. به عبارتی در حقوق مرتبط با مالکیت معنوی شرط استفاده از این دسته حقوق منوط به ثبت آن در مرجع متولی ثبت یا همان اداره مالکیت معنوی مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و درصورتیکه اظهارنامه علامت به مرجع ثبت تسلیم نشود حقوقی ایجاد نمی شود و ثبت علامت مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.

چند نکته درباره ثبت برند یا علامت تجارتی:

  • داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
  • حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند.
  • علامت و برند تجاری قابل نقل و انتقال است. البته در صورتی که این اجازه استفاده به دیگران طبق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
  • اجازه استفاده از علامت ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
  • برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.
  • اعتبار علایم تجاری برای هر بار محدود به ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن است که در صورت نیاز، از طریق دادخواست و پرداخت هزینه قابل تمدید است.
  • برای ثبت چند علامت باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.
  • تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

 

دامنه محافظت برند

تقریباً تمام کشورهای جهانی علائم تجاری را ثبت و محافظت می‌کنند. هر یک از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای علاوه بر تسهیل آزمایش و جست و جو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث، ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می کنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به کشور مربوطه (یا در مورد ثبت ‌های ناحیه‌ای کشورهای مربوطه) می‌باشد. به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر کشوری یا ناحیه‌ای، WIPO، نظام بین‌المللی ثبت علائم را اجرا می‌کند، این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود: توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و نیز پروتکل (موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا موسسه) با کشوری در ارتباط با یک یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن کشور، ثبت بین‌المللی موثری در چند یا تمام کشورهای عضو اتحادیه مارید بدست آورد. علامت تجاری حقیقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شخص و /ثبت-علامت-تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شرکت. تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن میباشد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند. برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد میتواند الحاق موضوع کند. یعنی موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن اقدام به ثبت برند کنند.

 

فواید ثبت برند

داشتن برند فارغ از اینکه ثبت شده یا نشده باشد برای جذب، حفظ، توسعه و وفادارسازی مشتریان و مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است. اصطلاحاً برند از نظر مصرف کننده یعنی: ۱. منشا یا مبدا محصول ۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده ۳. خطرپذیری کمتر ۴. هزینه پرس و جوی کمتر ۵. نشانه کیفیت ۶. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول ۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت. در نتیجه داشتن برند به مزیت رقابتی کسب و کار بسیار کمک می نماید. اما اگر یک برند ثبت نشده باشد ممکن است عواقب بسیار منفی به دنبال بیاورد. به طور کلی در ذیل، به برخی از مهم ترین فواید ثبت برند پرداخته شده است:

  • حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای مالک و ثبت کننده برند به رسمیت شناخته می شود.
  • استفاده از علامت تجاری موجب ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات و تولیدات مشابه می شود.
  • ثبت برند، تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • در قرار داد اعطای نمایندگی، علامت تجاری یکی از مهم ترین مواردی است که حتما باید قید شود.
  • تولیدکنندگان، تجار و شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه ی علامت تجاری دارند.
  • علامت تجاری ابزاری برای بازاریابی بوده و شهرت شرکت ها بر این اساس آن تکمیل می شود.
  • علامت تجاری وجهه خاصی به شرکت ها و کسب و کارها و محصولات و خدماتشان می بخشد.
  • برند موفق شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
  • در صورت مناسب بودن برند و موفقیت آن، تبدیل به دارایی ارزشمندی برای صاحب حقوقی آن می شود.
  • تولیدکنندگان با داشتن علامت تجاری انحصاری و ثبت شده ملزم به ارائه محصولات با کیفیت تری خواهند بود.
  • برای دریافت گواهی و نشان استاندارد از برند و علامت تجاری استفاده می شود.
  • ثبت علامت تجاری از هر سوء استفاده احتمالی جلوگیری می کند.
  • با ثبت علامت تجاری، ارزش برند، چند برابر می شود.
  • پس از ثبت، با قرار گرفتن علامت مخصوص ® در بالای نام تجاری، اعتبار بین المللی برای برند به دست می آید.
  • علامت تجاری ثبت شده موجب می شود که در بـازاریابی بیـن المـللی و مـذاکرات تجاری، طرف قرارداد، تولید کننده دارای علامت تجاری را به عنوان شرکتی دارای سابقه طولانی برنامه های بلند مدت ببینند.
  • با ثبت علامت تجاری، از سرقت طرح ها و ایده های دارای علامت تجاری ثبت شده ممانعت به عمل می آید.
  • عـلامت تـجاری با حـصول اطمینان از حقـوق انـحصاری برای شناخت کالا و خدمات و همچنین با اجازه دادن به دیگران مبنی براستفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب علامت را محافظت می کند.
  • علامت تجاری قابلیت تمدیدشدن نامحدود توسط پرداخت مبلغی خاص را دارد.
  • با ثبت علامت تجاری، محافظت آن توسط مراجع قانونی تایید می شود.
  • عـلامت تـجاری به صاحب خود رسمیت می بخشد.
  • ثبت علامت تجاری مانع تلاش های رقبای غیرمنصف مثل متقلبان در سوءاستفاده از عـلائم مشـخص در ارائ محصولات و خـدمات نـامرغوب یا مـتفاوت می شود.
  • با ثبت علامت تجاری، آگـاهی و امـکان سـرمایه گذاری برای تولید و فـروش کالاها و خدمات در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم داده می شود.
  • با ثبت علامت تجاری گامی در جهت تسهیل تجارت بین المللی برداشته می شود.
  • علامت تجاری، موقعیت محصولات و خدمات را در میان محصولات و خدمات رقیب مشخص می سازد.
  • علامت تجاری به مشتری در شناخت محصولی که درست کار نمی کند یا ناقص است و مقصر آن کمک می کند.
  • ثبت علامت تجاری گاهی برای دریافت وام مفید واقع می شود.

 

مراحل ثبت برند

 

1) انتخاب نام برند

اولین گام برای ثبت برند انتخاب نام برای آن است. برند نباید مشابه دیگری داشته باشد. لذا، ترجیحاَ باید از اسم های مختلط یا چند سیلابی استفاده کرد. علایم تجاری می بایست ویژگی هایی داشته باشند از جمله:

الف) موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.

ب) باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.

وقتینام برندها دارای ارزش مالی می شوند که نكات مختلفی روی آنها انجام شود. برای مثال نوع انتخاب اسم برای هر صنف متفاوت می باشد و یا فارسی و یا لاتين بودن آن، و یا نوع کالاهایی که برای آن انتخاب می شود و رعایت اصول قانونی جاری کشور در امور ثبت آن (که بهتر است با کارشناسی مربوطه مذاکره شود) و یا نوع تبليغات و به بازار عرضه کردن آن. در این ارتباط نکات زیر قابل توجه است:

  • نشان تجاری یا همان لوگو باید در بردارنده و نشان دهنده ویژگی های محصول باشد و از طرح و رنگ و نقش های ساده، قابل فهم و زیرکانه در آن استفاده شده باشد.
  • نام اسامی مشهور قابل ثبت نمی باشد.
  • ثبت آرم و برند تجاری انتخابی که 50% مشابه یك برند دیگر باشد ممكن نيست.
  • نام مناطق جغرافيایی قابل ثبت نمی باشد

 

چه نام ها و علائمی را می توان ثبت نمود؟

نشان تجاری می تواند یك یا ترکيبی از چند کلمه، حرف، عدد، نقاشی، سمبل، نقشهای سه بعدی (شكل و بسته بندی کالاها(، علائم سمعی مثل موسيقی یا اصوات، رایحه و یا رنگ هایی جهت معرفی ویژگیها باشند. به جز علائم تجاری که مشخص کننده منبع کالا یا خدمات هستند، چند دسته نشان دیگر نيز وجود دارد:

  1. علائم اشتراکی: متعلق به اتحادیه هایی است که از آن نشان به منظور معرفی خود با یك سطح کيفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می کنند. مثلاً اتحادیه هایی که معرفی کننده حسابداران، مهندسان یا معماران هستند.
  2. علائم تصدیق نامه ها با استانداردهای معين: این علائم برای نشان دادن قبولی داده می شوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نيستند. آنها را می توان به هر کس که تصدیق کند کالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند، اعطا کرد. برای نمونه، گواهینامه استاندارد کيفيت “ISO 2000” یك گواهی نامه شناخته شده در سطح جهانی است.

 

ثبت کدام نام ها و علائم تجاری ممنوع است؟

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانين کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن در نظر گرفته شده است. به موجب ماده 5 قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

  • علامت هلال احمر، نشان و آرم های دولت ایران
  • پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر
  • پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
  • علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر، صليب سرخ، رجاء، همراه اول و نظایر آن
  • کلمات و یا عباراتی که موهوم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبيل دولتی، ایران و امثال آن ها
  • واژه های عام: به عنوان مثال کلمه «رایانه» یا «کتاب» غیرقابل ثبت هستند، زیرا این کلمات واژه هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند و نمیتوان استفاده از این کلمات را انحصاری نمود.


2) ثبت اظهارنامه

بعد از انتخاب نام، باید اظهارنامه را در سامانه اداره مالکیت معنوی مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کرد.

برطبق ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، ثبت علامت مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و بنابر قاعده «سیستم اولین ثبت یا علامت» هرکسی زودتر اظهارنامه خود را تسلیم اداره علامت نماید حق ثبت علامت را خواهد داشت و تاریخ و زمان تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم او نسبت به سایرین محسوب می شود و بنابر اصل «اولین تسلیم کننده اظهارنامه» شما اولین متقاضی و ثبت کننده علامت محسوب می شوید و کسی که مدعی خلاف این اصل باشد باید دلیل و مدرک و بینه ارائه نماید تا خلاف آنرا اثبات نماید. بنابراین حق استفاده از هر برند و علامت تجاری منحصرا در اختیار کسی است که آن را در اداره مالکیت صنعتی ثبت کرده باشد تخطی از این قانون موجب پیگرد قانونی و کیفری خواهد بود.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت اظهارنامه

جهت ثبت علامت تجاری باید کلیه ی مدارک قانونی فراهم باشد و کل مراحل قانونی ثبت طی شود. مدارک مورد نیاز برای تقاضای ثبت اینترنتی علامت تجاری به شرح ذیل می باشد:

  • مدارک هویت اشخاص حقیقی (کپی شناسنامه، کپی کارت ملی)
  • مدارک هویت اشخاص حقوقی (آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی مدارک شناسنامه صاحبان امضا)
  • مدارک مربوط به نماینده یا وکیل که دارای حق امضا باشند (چنانچه برای انجام امور از وکیل استفاده می نمایید)
  • اگر برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.
  • کپی مجوز فعالییت
  • نمونه علامت (باید یک نمونه را آپلود کرده و همزمان با پر کردن اظهارنامه و چند نمونه گرافیکی از علامت را همراه با دیگر مدارک تقدیم نمایید.)
  • باید مدارکی را که نشان دهنده ی فعالیت شما در حوزه معینی همچون آموزشی، پزشکی و. ..باشد را که می خواهید علامت مربوط به آن را ثبت کنید ارائه دهید.
  • چنانچه می خواهید در صورت نیاز از حق تقدم استفاده کنید باید مدارک مربوط به آن را همزمان که اظهارنامه را تسلیم می کنید تسلیم نمایید.
  • کپی جواز تاسیس بهره برداری، پروانه ساخت و یا هر گونه مجوز فعالیت (برای اشخاص حقوقی)
  • اگر متقاضی ثبت، خارجی می باشد باید معادل ارزی هزینه های ثبتی را بپردازد.
  • هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق جدول تعیین شده می باشد.

 

توجه: تسلیم اظهارنامه علامت تنها از طریق فایل الکترونیکی امکان پذیر بوده و متقاضیان ثبت علامت می توانند از طریق این آدرس http://ip.ssaa.ir/BSigns/Steps.aspx  اظهار نامه خود را تسلیم اداره علامت نمایند.

 

3) آگهی تقاضا در روزنامه

چنانچه نام انتخابی تایید گردد آگهی تقاضا برای ثبت برند صادر می شود و در صورت عدم اعتراض آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود. به عبارتی در صورتیکه اظهارنامه و ضمائم آن تکمیل باشد مطابق قانون ثبت اختراعات، طرح صنعتی و علائم تجاری و آئین نامه اجرایی آن تنظیم شده باشد کارشناس بر پایه کلیه کلمات و اعداد و تصویر علامت مورد نظر را در سیستم جستجو نموده و در صورتیکه سابقه ای مشابه علامت مورد تقاضا در سیستم (بانک اطلاعات داده) اداره علامت مشاهده نماید یا علامت درخواستی از مصادیق علائم غیر قابل ثبت باشد منجر به اخطار رد مشروط یا مطلق می گردد. در صورتیکه سابقه ای مشابه علامت مورد تقاضا نباشد یا سابقه از مصادیق علائم غیر قابل ثبت نباشد مراتب منتهی به آگهی تقاضای ثبت علامت (آگهی نوبت اول) گردیده و متقاضی در زمان اخذ آگهی مذکور کپی برابر با اصل مدارک اسکن شده و پرینت فرم اظهارنامه الکترونیکی فایل شده به همراه 10 نمونه علامت و یک عدد پوشه و رسید پرداخت هزینه و یا پرینت پرداخت الکترونیکی که به Email متقاضی در صورت درج Email در قسمت پرداخت الکترونیکی درگاه بانک ملی و احراز کارشناس پرونده از بخش پاسخگویی و اعلام نتیجه به کارشناس مربوطه تسلیم و پس از اخذ تائید لازم از کارشناس به امضاء مسئول اداره رسانده و سپس نسخه فیزیکی آگهی مذکور را به روزنامه رسمی کشور واقع در میدان امام خمینی خیابان بهشت طبقه اول تحویل می نماید.

 

4) ثبت نهایی برند

پس از صدور آگهی تقاضا و چاپ در روزنامه، گواهی ثبت برند، صادر شده و به مالک تحویل داده می شود.

 

مدارک لازم برای تقاضای ثبت علامت تجارتی

مرحله اول:

  • سه نسخه اظهار نامه ثبت علامت تجارتی و تکمیل آن
  • در صورتی که علامت تجارتی متضمن تصویر یا نوشته بخصوصی باشد ده قطعه از تصویر ضمیمه شود.

مرحله دوم:

  • ارائه یک نسخه روزنامه رسمی که آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی در آن درج شده است.
  • یک برگ تقاضای ثبت علامت تجارتی
  • ارائه یک نسخه روزنامه رسمی که ثبت علامت تجارتی در آن درج و منتشر شده است.
  • ارائه یک برگ تصدیق ثبت علامت تجارتی.
  • ارائه برگ پایان خدمت در مواردی که اعلام خواهد شد.
  • ارائه فتوکپی شناسنامه.

 

مراحل نهایی ثبت علامت تجاری

  • سه برگ اظهار نامه ثبت علامت تجارتی از دایره فروش اوراق بهادار خریداری و مطابق نمونه پیوستی تکمیل شود.
  • اگر علامت مورد درخواست بصورت تصویر یا نوشته خاصی باشد ۱۰ قطعه از تصویر یا نوشته مذکور بهمراه اظهارنامه تحویل اداره مالکیت صنعتی گردد.
  • تذکر ۱: به تعداد هر طبقه اضافه یک قطعه تصویر مذکور باید اضافه گردد.
  • تذکر ۲: سه قطعه از تصاویر مذکور در محل مخصوص اظهار نامه اظهار نامه ثبت علامت تجارتی الصاق گردد.
  • تذکر ۳: اندازه نمونه ها نباید از ده سانتی متر از هر طرف تجاوز نماید.
  • مدارک ابرازی توسط مسئول اداره مورد بررسی اولیه قرار گرفته و جهت پداخت حق الثبت اظهار نامه، متقاضی به حسابداری اداره هدایت می شود و کارشناس تعیین می گردد.
  • متقاضی به حسابداری اداره مراجعه و اظهار نامه را ارائه و فیش بانکی صدور می یابد. پرداخت وجه باید در شعبه بانک ملی مستقر در ساختمان ثبت صورت گیرد و پس از پرداخت وجه فیش به حسابداری ارائه گردد. مسئول حسابداری با ملاحظه فیش ضمن انعکاس در دفاتر مربوطه اظهار نامه را ممهور نموده و تحویل متقاضی میدهد.
  • مدارک (اظهار نامه و تصاویر)تحویل اداره شود. اظهار نامه در دفتر ثبت اظهار نامه ثبت شده و به مهر ساعتی همراه با روز و ماه و سال ممهور می گردد. برگ اول اظهار نامه ثبت علامت تجارتی تحویل متقاضی می گردد. برگ دوم اظهار نامه ضبط در سوابق شده و برگ سوم جهت بررسی در اختیار کارشناس معینه قرار می گیرد.
  • کارشناس مربوطه در ظرف ۱۵ روز به تقاضای وارده رسیدگی و در صورت عدم ملاحظه سابقه ثبت و یا مشابهت با علایم ثبت شده و تعیین طبقه کالا اقدام به تهیه پیش نویس آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی می نماید.
  • تذکر ۱: در صورتی که کارشناس در موقع رسیدگی ملاحظه نماید که علامت متقاضی قبلا ثبت شده یا مشابهت باعلایم ثبت شده دارد اخطار رد علامت را تهیه و بنظر مسئول اداره می رساند.
  • تذکر ۲: در صورت رد تقاضای ثبت علامت تجارتی از ناحیه اداره، متقاضی می تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ از این تصمیم به دادگاه های حقوقی تهران شکایت نماید.
  • مسئول اداره پیش نویس آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی را امضا و به ماشین نویسی ارجاع و پس از تحریر آگهی مذکور آن را امضا می نماید. این آگهی که یک نمونه از علامت درخواستی به آن الصاق شده ضمن ثبت در دفتر اندیکاتور توسط مسئول این امر، تحویل متقاضی می گردد تا به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران (به نشانی تهران پارک شهر خیابان بهشت ساختمان دادگستری جمهوری اسلامی ایران) برده شود.
  • تذکر: متقاضی قبل از مراجعه به روزنامه رسمس باید اقدام به تهیه کلیشه تصویر علامت مربوط نماید و سپس کلیشه مذکور را بهمراه آگهی تحویل روزنامه رسمی نماید.
  • پس اراینکه آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی در روزنامه رسمی درج و منتشر گردید متقاضی ۳۰ روز (با احتساب دو روز اضافه) بعد از تاریخ انتشار با در دست داشتن یک نسخه از روزناه مذکور به اداره مالکیت صنعتی مراجعه نماید و ضمن تقدیم یک برگ تقاضای ثبت علامت(بشرح نمونه)و یک نسخه از روزنامه فوق تقاضای ثبت علامت تجارتی را بنماید.
  • مسئول اداره پس از وصول تقاضا و روزنامه رسمی دستور ضمیمه شدن به پرونده را صادر و به کارشناس مربوطه ارجاع می نماید. کارشناس معینه پرونده را بررسی و در صورت عدم وصول اعتراص نسبت به تقاضای ثبت علامت تجارتی دستور پرداخت حق الثبت علامت تجارتی راصادر و اقدام به تهیه آگهی ثبت علامت تجارتی می نماید و ضمن گواهی مراتب را به نظر مسئول اداره رسانده و مسئول اداره پس از بررسی و امضا به ماشین نویسی ارجاع میدهد.
  • متقاضی به حسابداری مراجعه و مسئول حسابداری با ملاحظه پرونده و محاسبه فیش مبلغ حق الثبت را صادر و متقاضی برای پرداخت به شعبه بانک ملی مستقر در سازمان ثبت رجوع نموده و پس ا ز پرداخت وجه به حسابداری مراجعه و یک نسخه از فیش را تحویل حسابداری می دهد. مسئول حسابداری با ملاحظه فیش انعکاس در دفاتر مربوطه اظهار نامه را ممهور نموده و تحویل متقاضی میدهد.
  • متقاضی یک برگ تصدیق ثبت علامت تجارتی را از قسمت فروش اوراق خریداری و به اداره مراجعه و مدارک پرداخت حق الثبت و برگ تصدیق را ارائه و مسئول اداره دستور ضم به پرونده و ادامه عملیات ثبتی را صادر می نماید. یک قطعه از علامت در دفتر ثبت علایم و دفتر طبقات کالا الصاق و ثبت می شود. مراتب در برگ تصدیق ثبت علامت در ج و ضبط پرونده شده و آگهی ثبت علامت تجارتی تحریر شده توسط مسئول اداره امضا و پس از ثبت در دفتر اندیکاتور جهت درج در روزنامه رسمی تحویل متقاضی می گردد.
  • متقاضی به روزنامه رسمی مراجعه و آگهی ثبت علامت تجارتی را جهت درج در روزنامه ارائه میدهد.
  • متقاضی با در دست داشتن یک نسخه از روزنامه رسمی منتشره مذکور به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و روزنامه رسمی را جهت ضبط در پرونده ارائه می دهد. مسئول اداره باوصول روزنامه رسمی حاوی درج آگهی ثبت علامت تجارتی تصدیق ثبت علامت تجارتی را امضا و دستور تحویل آن را به متقاضی صادر می نماید. تصدیق ثبت پس از احراز هویت و اخذ رسید تحویل صاحب علامت می شود.
  • تصدیق ثبت علامت تجارتی از تاریخ اظهار نامه مربوط بمدت ده سال اعتبار دارد. در صورتی که صاحب علامت تمایل به استمرار سابقه ثبت داشته باشد می تواند حداکثر ظرف ۶ ماه از انقضای اعتبار تصدیق ثبت اقدام به تجدید علامت نماید. در صورتی سپری شدن مدت ۶ ماه علامت ثبت شده دیگر اعتبار قانونی نخواهد داشت.

 

مراحل ثبت اینترنتی برند:

ابتدا به پایگاه اینترنتی مالکیت معنوی (قسمت ثبت علائم تجاری) به نشانی http: //iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و اظهارنامه ثبت برند را در سامانه تکمیل کنید. در این پایگاه اینترنتی، یک لینک ثبت نام وجود دارد که باید بر روی آن کلیک کرد. سپس وارد اولین مرحله ثبت نام شده و مراحل ثبت نام را به ترتیب ذیل گام به گام طی نمایید. مراحل ثبت نام در سامانه به قرار ذیل است:

– انتخاب نوع اظهارنامه

– پر کردن مشخصات مالک (اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی را وارد می کنید و چنانچه فرد از وکیل یا نماینده قانونی استفاده می کند مشخصات او را درج می نمایید)

– بارگذاری مدارک ذکر شده (مدارک مورد نیاز را باید برای ثبت اینترنتی اسکن کرد)

– بررسی دوباره و تایید اطلاعات و مدارک

– پرداخت هزینه ثبتی از طریق اینترنت

– دریافت شماره اظهارنامه و رمز از طریق تلفن (بعد از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل آن، سیستم نام کاربری، کلمه عبور و کد رهگیری را به شخص می دهد)

سپس نوبت به امضای نسخه تایید شده می رسد که فرد باید یکی از نسخه ها را با مدارکی که قبلا برابر با اصل شده اند، همراه با فیش به آدرس مرکز ارسال نماید.

بعد از تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک، کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می نماید.نتیجه ممکن است ثبت برند و یا رد آن باشد.چنانچه ایرادی وجود نداشته باشد بعد از انجام رسیدگی و تایید ثبت، مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع داده می شود.سپس از طریق سایت در روزنامه رسمی قوه قضاییه اعلام می شود و بعد از طی یک ماه وارد پرونده در سایت اداره مالکیت معنوی می گردد.

لازم به ذکر است، بعد از تهیه ی مدارک و ثبت در سامانه، باید درخواست خود را از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پی گیری کرد.علاوه بر سامانه، فرایند پیگیری و تکمیل در سامانه از طریق پیامک و ایمیل نیز انجام می شود.لذا باید آدرس ایمیل و شماره همراه معتبر باشد و متعلق به رابط پیگیری باشد تا متقاضی در پیگیری اداری با مشکل روبرو نگردد.

علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت سی و یک روز از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید.

 

پیوست1: دستورالعمل نحوه تنظیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری

 1- مشخصات متقاضی / متقاضیان

منظور از متقاضی، اعم از مالک یا نماینده قانونی (وکیل …) می باشد.


الف) مالک اظهارنامه:

مالک به کسی اطلاق می گردد که علامت به نام وی تقاضای ثبت می گردد، مالک (یا مالکین) علامت می تواند شخص (یا اشخاص) حقیقی یا حقوقی (ویا هردوی آنها) باشد.

  1. شخص حقیقی: چنانچه متقاضی مایل به ثبت علامت به نام خود یا شخص حقیقی دیگری باشد باید مندرجات این بندرا تکمیل نماید

توجه 1: چنانچه تعداد مالکین حقیقی بیش از یک نفرباشد در این بند باید مشخصات تمامی آنها با قید میزان سهم هرشخص مشخص گردد

توجه2: منظور از نوع فعالیت قیدشده در این بند مواردی مانند فعالیت های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، خدماتی و ….

  1. شخص حقوقی: چنانچه مالک علامت تجاری یک شرکت یا مؤسسه، انجمن، سازمان،حزب، نهاد، و …باشد این بندتکمیل گردد.
  • نام شخص حقوقی (نام شرکت یا مؤسسه و …)
  • نوع شخص حقوقی که مربوط به شرکتها می باشد. ( نوع شرکت اعم از مسؤلیت محدود سهامی خاص یا عام، تضامنی، نسبی، مختلط و تعاونی)
  • نوع فعالیت (تولیدی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، خدماتی و …)
  • محل ثبت (شهرستانی که شرکت، موسسه و …در ثبت شرکتهای آن محل به ثبت رسیده است)
  • شماره ثبت شرکت یا مؤسسه (منظور شماره ثبتی است که طی فرآیند قانون به یک شرکت یا مؤسسه …تعلق می گیرد)
  • تابعیت شخص حقوقی (ایران یا هرکشوردیگرمتقاضی ثبت)
  • اقامتگاه (محل استقرار دائمی)
  • مرکزاصلی (محل فعالیت اصلی، امورمهم و مکاتبات و …)
  • نشانی
  • ذکر کد یا صندوق پستی، تلفن، دورنگار و نشانی الکترونیکی الزامی است
  • سایراطلاعات: منظور ذکر اطلاعات دیگری که از نظر متقاضی ثبت ضرورت دارد.

توجه 1: چنانچه متضاضیان اظهارنامه شامل شخص حقیقی و حقوقی باشند باید هردو بند 1و2 (از قسمت الف) اظهارنامه را تکمیل نماید.

توجه2: درصورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اسم و نشانی متقاضی ثبت مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین نیز نوشته شود.

ب) نماینده قانونی:

درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) به عمل آید این بندتکمیل گردد.

توجه: درصورت تعدد متقاضی ثبت شخصی که به نمایندگی از سایرین حق مراجعه و مکاتبه با مرجع ثبت و انجام سایر تشریفات اداری لازم جز دریافت گواهی نامه علامت را دارد باید با ذکر اقامتگاه تعیین گردد.

2- مشخصات دریافت کنندگان ابلاغ ها در ایران:

متقاضی یا متقاضیان مقیم خارج از کشور باید آدرس شخصی در ایران که صلاحیت دریافت ابلاغها را دارد را اعلام نماید.

3- رشته فعالیت:

متقاضی در این قسمت متناسب با کالاها و خدمات درخواستی و مدارک پیوست مربوطه، رشته فعالیت خودرا قید می نماید. به عنوان مثال: فرآورده های لبنی، فرآورده های گوشتی، محصولات دارویی وبهداشتی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، لوازم کامپیوتر و سایر موارد ….


4- کالا /کالاها و خدمات و طبقه بندی المللی آن:

کالا یاکالاهایی و یا خدماتی که علامت برای آنها تقاضای ثبت می گردد به تفکیک نوشته شود.

ذکر طبقه یا طبقات علامت مورد درخواست از طبقه بندی بین المللی علائم تجاری (موافقت نامه نیس) جدول پیوست2
توجه: در صورتی که متقاضی درخواست اضافه کالا یا خدمات و طبقه یا طبقات را داشته باشد باید در انتهای این قسمت عبارت اضافه کالا یا طبقه و شماره و تاریخ علامت ثبت شده قبلی درج گردد.

5- توصیف و تعیین اجزاء علامت:

متقاضی باید علامت مورد درخواست را به تفصیل تشریح نماید و اجزا آن را توصیف کند.

توجه: درکادر تعیین شده باید نمونه ای از علامت بصورت کامل و واضح ( حداکثر10×10سانتیمتر) الصاق گردد.

5-1- حروف مشخص: در صورتیکه علامت مورد درخواست مشتمل بر حروف خاص باشد باید این حروف کاملاً تعیین و توصیف گردد.

5-2- در صورتیکه علامت مشتمل بر کلماتی غیر فارسی باشد باید آوا نویسی گردد تلفظ کلمه به فارسی و ترجمه آن در این قسمت قید گردد.

5-3- ذکر سه بعدی بودن علامت (در صورت درخواست ثبت آن): این بند در صورت سه بعدی بودن علامت تکمیل می گردد ، مضافاً براینکه علامت الصاقی درکادر مربوطه بصورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه الصاق گردد به نحوی که از شش زاویه متفاوت در یک نمونه واحد تهیه شود(که همان علامت سه بعدی را تشکیل می دهد).

5-4- ذکر رنگ: در صورتیکه متقاضی مایل به ثبت علامت به صورت رنگی به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد باید رنگهای درخواستی را در این قسمت ذکر کند.

5-5- طبقه بندی بین المللی عناصرتصویری: این قسمت توسط اداره تکمیل میشود.


6- ذکر علامت جمعی

در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد این قسمت تکمیل گردد.

تعریف علامت جمعی: یک علامت جمعی علامتی است که استفاده از آن تنها برای اعضای یک نهاد جمعی اجازه داده شده است. چنین نمادی می تواند یک اتحادیه یا یک شرکت تعاونی تشکیل شده از سازندگان ،تولید کنندگان یا تجار باشد. علامت جمعی متعلق به اتحادیه ای است که به صورت انحصاری به اعضای خود حق استفاده از آن را اعطا میکند ، اتحادیه ممکن است محلی یا منطقه ای باشد به عبارت دیگرعلائم جمعی برای تمییز محصولات معین با اشخاص تهیه کننده از آنها استفاده می شود مانند “سبلان” که برای تشخیص و تمییز “عسل” آن منطقه (به طور کلی و بدون توجه به شخص معین)از محل دیگر می باشد یا مثلا قالی کرمان که از علائم جمعی است.

توجه1- طبق قانون علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی راکه از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

توجه2: در اظهارنامه ثبت علامت جمعی ، ضمن اشاره به جمعی بودن علامت، نسخه از ضوابط و شرایط استفاده از آن نیز ضمیمه می شود. مالک علامت جمعی ثبت شده ، باید اداره مالکیت صنعتی را از هرگونه تغییر در ضوابط و شرایط مذکور در صدر این ماده مطلع کند.

توجه3: در ضوابط و شرايط استفاده از علامت جمعي، بايد خصوصيات مشترك يا كيفيت كالاها و خدمات توليدي در يك منطقه جغرافيايي معين يا مورد تاييد كه تحت آن‌ها اشخاص مي‌توانند از علامت مذكور استفاده ‌كنند و همچنين ضمانت اجراهاي مربوط به عدم رعايت شرايط و ضوابط يادشده تعيين گردد؛

توجه4: متقاضي ثبت علامت جمعي مكلف است گواهي مقام صلاحيتدار، اتحاديه‌ يا دستگاه مرتبط را اخذ و به مرجع ثبت تسليم نمايد.


7- ادعای حق تقدم:

درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده نماید، این بند تکمیل گردد.

توجه 1: بر طبق ماده 9 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری متقاضی می تواند همراه با اظهارنامه خود، طی اعلامیه ای، حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی را درخواست نماید، حق تقدم می تواند براساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه ای یا بین المللی باشد که در هرکشور یا برای هرکشور عضو کنوانسیون مذکور تسلیم شده است.

توجه2: مدت زمان حق تقدم در ثبت علامت: 6ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.

توجه3: مدارک مربوط به حق تقدم باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم گردد.

توجه4: اسناد و مدارک حق تقدم باید به تأیید اداره مبداء و کنسولگری ایران درآن کشور و اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت خارجه در تهران برسد.

توجه 5- دراین قسمت شماره اظهارنامه و تاریخ اظهارنامه (که همان اظهارنامه حق تقدم می باشد) و نیز نام کشورمقدم درج می گردد.

 

پیوست 2: انواع طبقات ثبت برند

به طور کلی برند به ۴۵ طبقه تقسیم بندی شده که هر طبقه از تعدادی کالا و خدمات تشکیل گردیده و با توجه به حوزه فعالیت هر شخص برند مورد نظر آن در طبقه مخصوص به خود به ثبت خواهد رسید.

 

کالاهای اساسی مربوط به هر طبقه از ثبت برند

طبقه ۱ ثبت برند: مواد شیمیائی مورد استفاده در صنایع، علوم عکاسی و همچنین کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزینهای مصنوعی پردازش نشده، پلاستیکهای پردازش نشده، کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاع حریق، مواد آبکاری و جوشکاری فلزات، مواد شیمیائی برای نگهداری مواد غذائی، مواد دباغی، چسبهای صنعتی .

طبقه ۲ ثبت برند: رنگ روغن، جلا، لاک، موادضد زنگ زدگی و جلوگیری کننده از فاسد شدن، چوب، مواد رنگی، مواد تثبیت رنگ رزین یا صمغهای خام طبیعی، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها

طبقه ۳ ثبت برند: ترکیبات سفید کننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس، مواد مخصوص تمیزکردن، براق کردن، لکه گیری و سائیدن صابون، عطریات، روغن های اسانس، مواد آرایشی، لوسیونهای مو و خمیردندان.

طبقه ۴ ثبت برند: روغنها و گریسهای صنعتی، روان کننده ها، ترکیبات گردگیری، مرطوب کردن و جذب رطوبت انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و موادروشنائی انواع شمع و فتیله چراغ .

طبقه ۵ ثبت برند: مواد داروئی، مواد بهداشتی برای مصارف پزشکی، مواد رژیمی برای مصارف پزشکی، غذای کودکان، انواع گچ شکسته بندی، لوازم زخم بندی، مواد پرکردن دندان، موم دندان سازی، ضدعفونی کننده ها، مواد نابودکننده حشرات موذی قارچ کش مواد دفع نباتات هرزه .

طبقه ۶ ثبت برند: فلزات عادی و آلیاژهای آنها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمانهای فلزی قابل حمل، مواد فلزی خطوط مجراهای فلزی، گاوصندوق، اجناس ساخته شده از فلزات عادی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، سنگهای معدنی فلزات .

طبقه ۷ ثبت برند: انواع ماشین و ماشینهای افزار انواع موتور ( استثنائ موتور وسایل نقلیه زمینی) قفل وبست و حلقه های اتصال قطعات ماشینها و قطعات انتقال قوه ( به غیر از اتصالات و اجزائ انتقال قوه وسایل نقلیه زمینی) لوازم و ابزارکشاورزی ( به استثنای ابزارهای دستی ) ماشین جوجه کشی .

طبقه ۸ ثبت برند: انواع ابزار ولوازم دستی ( که با دست کارمی کنند) سرویس کارد و قاشق و چنگال سلاح کمری تیغ.

طبقه ۹ ثبت برند: اسباب و آلات علمی دریانوردی مساحی عکاسی سینمایی بصری وزن کردن اندازه گیری علامت دادن کنترل ومراقبت (نظارت) نجات و آموزش اسباب و لوازم هدایت قطع و وصل تبدیل ذخیره سازی تنظیم یا کنترل جریان برق آلات واسباب ضبط ماشینهای فروش خودکار ومکانیسم دستگاههایی که با سکه کار می کنند صندوق های ثبت مبلغ دریافتی ماشینهای حساب تجهیزات داده پردازی و رایانه ای دستگاه آتش نشانی .

طبقه ۱۰ ثبت برند: آلات وابزار جراحی پزشکی، دندانسازی اندام های مصنوعی دندان و چشم مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد بخیه زنی .

طبقه ۱۱ ثبت برند: دستگاههای روشنائی حرارتی، مولد بخار، طبخ، خنک کردن تهویه تامین آب بهداشتی .

طبقه ۱۲ ثبت برند: وسایل نقلیه دستگاههای حمل و نقل زمینی، دریائی و هوائی .

طبقه ۱۳ ثبت برند: اسلحه گرم مهمات و انواع پرتابه ( از قبیل موشک خمپاره و غیره) مواد منفجره مواد وسایل آتش بازی .

طبقه ۱۴ ثبت برند: فلزات گرانبها وآلیاژهای آنها و کالاهائی که با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آنها روکش شده اند و درسایر طبقات ذکر نشده اند، جواهرات سنگهای گرانبها، اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی .

طبقه ۱۵ ثبت برند: آلات موسیقی .

طبقه ۱۶ ثبت برند: کاغذ مقوا و کالاهای ساخته شده ازآنها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، مطاب چاپ نشده مواد صحافی، عکس، نوشت افزار، چسب برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم مو نقاشی، ماشین تحریر و لوازم ملزومات دفتری ( به استثنای مبلمان) مواد آموزشی و تدریس ( به استثنائ دستگاها) مواد پلاستیکی برای بسته بندی ( که در سایرطبقات ذکر نشده اند) حروف و کلیشه چاپ.

طبقه ۱۷ ثبت برند: لاستیک کائوچو صمغ آزبست ( پنبه نسوز)، میکا ( سنگ طلق) و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیک دارای شکل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر کالاها مواد بسته بندی در پوش گذاری انسداد و عایق بندی لوله های قابل ارتجاع غیر فلزی .

طبقه ۱۸ ثبت برند: چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پوست حیوانات، چمدان، کیسه و کیفهای مسافرتی، چتر، چترآفتابگیر و عصا شلاق یراق و زین و برگ.

طبقه ۱۹ ثبت برند: مواد و مصالح ساختمانی ( غیر فلزی) لوله های غیر فلزی سخت و غیر قابل انعطاف برای استفاده درساختمان، آسفالت غیر و قطران ساختمانهای متحرک غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی .

طبقه ۲۰ ثبت برند: مبلمان و اثاثیه آئینه، قاب عکس کالاهای ساخته شده از چوب، چوب پنبه، نی حصیر، شاخ استخوان عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهر با صدف مروارید، کف دریا و بدل کلیه این مواد یا ساخته شده از پلاستیک ( که در سایر طبقات ذکر نشده اند) .

طبقه ۲۱ ثبت برند: ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه ( که از فلزات قیمتی ساخت یا روکش نشده اند) شانه و ابر و اسفنج انواع برس و قلم مو (به استثنای قلم موهای نقاشی ) مواد ساخت برس، لوازم نظافت و تمیزکاری سیم ظرف شویی، شیشه کارشده یا نیمه کارشده ( به استثنای شیشه مورد استفاده در ساختمانها) شیشه آلات اشیائی ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات ذکر نشده اند.

طبقه ۲۲ ثبت برند: طناب ریسمان تور چادر سایبان برزن ( تارپولین ) بادبان وشراع ریسه و گونی که در طبقات دیگر ذکر نشده است مواد لائی و لایه گذاری و پوشال ( به استثنائ لاستیک و پلاستیک ) مواد خام لیفی برای نساجی.

طبقه ۲۳ ثبت برند: انواع نخ و رشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی .

طبقه ۲۴ ثبت برند:محصولات نساجی و پارچه ای که درطبقات دیگر ذکر نشده اند انواع روتختی و رومیزی .

طبقه ۲۵ ثبت برند: انواع لباس و پوشاک پاپش و پوشش سر.

طبقه ۲۶ ثبت برند: انواع توری و قلاب دوزی روبان بند (نوار) حاشیه وقیطان، دگمه قزن قفلی، سنجاق و سوزن ته گرد گلهای مصنوعی .

طبقه ۲۷ ثبت برند: انواع فرش قالیچه حصیر و زیرانداز لینویوم و سایر کف پوشها آویزهای دیواری (غیر پارچه ای).

طبقه ۲۸ ثبت برند: انواع بازی و اسباب بازی لوازم ورزشی و ژیمناستیک که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، تزئینات درخت کریسمس.

طبقه ۲۹ ثبت برند: گوشت گوشت ماهی گوشت طیور وشکار، عصاره گوشت، سبزیجات ومیوه جات به صورت کنسرو خشک شده و پخته شده، انواع ژله مربا وکمپوت تخم مرغ شیر و محصولات لبنی روغن ها و چربیهای خوارکی .

طبقه ۳۰ ثبت برند: قهوه، چای، کاکائو، شکر، برنج، نشاسته، نشاسته کاساریا، مانیوک (تاپیوکا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه، آرد و فراورده های تهیه شده از غلات نان، نان شیرینی، شرینیجات، شیرینی یخی، عسل، ملاس یا شیره قند، مایه خمیر، گرد مخصوص شیرینی پزی یا پخت نان نمک خردل، سرکه، انواع سس (چاشنی) ادویه جات، یخ .

طبقه ۳۱ ثبت برند: محصولات کشاورزی باغداری و جنگلبانی و دانه هایی که در طبقات دیگر ذکر نشده اند حیوانات زنده میوه و سبزیجات تازه بذر گیاهان و کلهای طبیعی غذای حیوانات مالت ( جو سبز خشک شده ) .

طبقه ۳۲ ثبت برند: مائ الشعیر، آبهای معدنی و گازدار و سایر نوشیدنی های غیر الکلی، آب میوه وشربتهای میوه ای شربت و ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه ۳۵ ثبت برند: تنباکو، لوازم تدخین، کبریت .

طبقه ۳۶ ثبت برند: تبلیغات مدیریت تجاری اموراداری، تجارت کارهای دفتری و اداری .

طبقه ۳۶ ثبت برند: بیمه امور مالی، امور پولی، امور مربوط به معاملات املاک و مستغلات .

طبقه ۳۷ ثبت برند: ساختمان سازی تعمیر و بازسازی، خدمات نصب.

طبقه ۳۸ ثبت برند: مخابرات از راه دور.

طبقه ۳۹ ثبت برند: حمل و نقل بسته بندی و نگهداری کالاها تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرتها .

طبقه ۴۰ ثبت برند: بهسازی و عمل آوری مواد.

طبقه ۴۱ ثبت برند: آموزش و پرورش دوره های کارآموزی و تعلیمی تفریح و سرگرمی فعالیت های ورزشی و فرهنگی .

طبقه ۴۲ ثبت برند: خدمات عملی و فن آوری، تحقیق، پژوهش و طراحی در این زمینه، خدمات تجزیه و تحیل و تحقیقات صنعتی طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای، خدمات حقوقی .

طبقه ۴۳ ثبت برند: خدمات عرضه اغذیه و نوشابه، تامین مسکن و محل اقامت موقت.

طبقه ۴۴ ثبت برند: خدمات پزشکی، خدمات بیطاری، مراقبت های بهداشتی و زیبائی برای انسانها یا حیوانات، خدمات کشاورزی، باغداری و جنگلداری .

طبقه ۴۵ ثبت برند: خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می شوند، خدمات امنیتی برای محافظت از افراد، اموال و دارائیها .

 

منبع 

سایت مدیریت

(مرجع علوم بازرگانی و بازاریابی)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *