خانه / رویدادهای مدیریتی / فرصت های شغلی / فرصت شغلی دراپ شیپینگ چیست؟ 

فرصت شغلی دراپ شیپینگ چیست؟ 

دراپ شیپینگ (Drop shipping) چیست؟ 

دراپ شیپینگ را نوع تازه ای از طرح کسب و کار می دانند. امروزه این نوع کسب و کار الکترونیک طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته است. در این مدل از کسب و کار شما بر روی وبسایت خود، کالا و اجناس سایر شرکت ها را به فروش می رسانید و پس از آنکه مشتری وجه مورد نظر را پرداخت کرد، وبسایت شما به شرکت مورد نظر سفارش می دهد تا آن محصول را برای مشتری ارسال کند. در واقع شما به عنوان یک واسط قرار دارید که به هیچ عنوان تماسی با خود کالا ندارید.

در واقع دراپ شیپینگ نوعی تکنیک مدیریت زنجیره تامین کالاست که در آن خرده فروشان جنس را در انبار نگه نمی دارند و در عوض سفارش های مشتریان و جزئیات مربوط به حمل و نقل را به تولید کننده، خرده فروشان دیگر، و یا یک عمده فروش فرستاده و پس از آن کالای موردنظر را به طور مستقیم برای مشتریان ارسال می کنند. همانند کسب و کار خرده فروشی، بیشتر خرده فروشان از تفاوت قیمت بین عمده و خرده فروشی سود می کنند، اما برخی از خرده فروشان درصدی سود توافقی از فروش به صورت کمیسیون دریافت می کنند که توسط عمده فروش پرداخت می شود. این تعریف دقیقاً نقطه عکس «توزیع مستقیم» یا will-call است که در آن مشتری کالای خود را به طور مستقیم از یک فروشنده یا فروشگاه تحویل می گیرد و نه از طریق یک فروشگاه واسط.

برای قادرساختن مشتریان، به بررسی اقلامی مشابهِ آنچه قصد خریدش را دارند، یک خرده فروشدراپ شیپینگ ممکن است «اقلام نمایشی» را در یک فروشگاه (ملموس و واقعی) در معرض بازدید قرارداده و یا کاتولوگی از محصولات را به صورت کتابچه و یا به صورت آنلاین تهیه کنند و یا حتی به نحوی از ترکیب همه این روش ها استفاده نمایند.

خرده فروشان که کالاهای عمده فروشان رادراپ شیپینگ می کنند می توانند اقداماتی را برای پنهان نگاه داشتن این موضوع و یا شناسایی گسترده منبع عمده فروشی انجام دهند. این مهم را می توان بواسطه «حمل و نقل کور» (ارسال کالا بدون ذکر آدرس برگشت)، و یا با «برچسب ارسال اختصاصی» (ارسال کالا از طرف عمده فروشی با آدرس برگشت تغییر یافته توسط خرده فروش) محقق ساخت. ممکن است عمده فروش یک روکش بسته بندی سفارشی، شامل جزئیاتی همچون نام شرکت خرده فروش، لوگو و نیز اطلاعات تماس را به همراه کالا بفرستد.

دراپ شیپینگ می تواند زمانی انجام پذیرد که که یک خرده فروش جزء (که معمولاً فروش اقلام به مردم توسط وی در مقادیر کم صورت می گیرد) سفارش بزرگ و منفردی را برای یک محصول دریافت می کند. در این حالت ممکن است خرده فروش ترتیبی بدهد که به جای آنکه مسیر حمل و نقل از طریق فروشگاه های خرده فروشی صورت گیرد، کالا به طور مستقیم برای مشتری ارسال شود.دراپ شیپینگ در اقلام گرانقیمتی مانند ساختمان های فلزی نیز بسیار رایج می باشد، که در آن خرده فروش سپرده گذاری کرده و فولاد به طور مستقیم از مرکز تولید به محل ساختمان سازی خریدار ارسال می شود.

 

مزایای دراپ شیپینگ؟

1- راه اندازی بدون هزینه سرمایه گذاری یا هزینه بسیار کم: در این روش شما نیازی به اختصاص سرمایه های میلیونی برای خرید عمده کالا از تامین کننده ها ندارید، تنها وقتی خریدار پول را از درگاه سایت شما پرداخت می کند، شما قیمت عمده کالا را به تامین کننده می پردازید حتی با فروش یک عدد از آن کالا. بنابراین برای کسی که این فعالیت را راه اندازی کرده به جز هزینه طراحی سایت، هزینه پشتیبانی و جذب آگهی هزینه دیگری در پی ندارد.

2- امکان فروش گروه وسیعی از کالاها و خدمات: وقتی نیاز به خرید اولیه عمده کالا توسط شما نباشد، می توانید محصولات بسیار زیادی را از رسته ها و برندهای گوناگون و با هر سطح قیمتی به فروش برسانید (آرایشی بهداشتی، اسباب بازی، دوچرخه و تردمیل، ورزشی، پوشاک، انواع خدمات و غیره)

3- ریسک بسیار پایین: با توجه به عدم نیاز به سرمایه اولیه خرید عمده کالا، ریسک شما در تجارت دراپ شیپینگ به صفر نزدیک می شود. اگر محصول یا محصولاتی در سایت شما به فروش نرسد، شما هزینه میلیونی بابت خرید و انبارداری و عکسبرداری آن پرداخت نکرده اید و بدین ترتیب حتی اگر فروش هم نداشته باشید، ضرر نخواهید کرد .

4- بدون محدودیت مکانی و زمانی برای انجام این تجارت: از آنجایی که در این تجارت شما نیازی به تامین، انبارداری، ارسال کالا ندارید و همه ی این کارها را شرکت دراپ شیپر انجام می دهد، تنها کافیست به اینترنت دسترسی داشته باشید. هر جا که باشید از طریق وب سایت دراپ شیپینگ خود که آن نیز توسط شرکت دراپ شیپر برایتان راه اندازی می شود، به هرجایی که بخواهید می توانید کالا بفروشید و دراپ شیپر کالا را برای مشتریتان ارسال خواهد کرد.

5- بدون نیاز به انبار و تجهیزات مربوطه

6- عدم درگیری در خدمات تحویل و حمل و نقل (در بعضی از موارد)

7- تمرکز ارائه دهنده فقط بر روی بازاریابی و افزایش فروش

8- عدم درگیری در پشتیبانی کالا

9- برخی از دوباره کاری ها را از بین می برد چون فقط یک مسول وجود دارد

10- سرعت و کیفیت بالاتر در ارائه خدمات به مشتریان

در حال حاضر شرکت هایی نیز به وجود آمده اند که وب سایت های ویژه دراپ شیپینگ ارائه می کنند. شما برای خریداری سایتهای دراپ شیپینگ خود کافیست سایت دراپ شیپینگ خود را خریداری و ظرف مدت کوتاهی شروع به کسب درآمد کنید .

البته با وجود مزیت هایی که این نوع از تجارت الکترونیک دارد (مانند نیاز نداشتن به انبار فیزیکی و در پی آن نداشتن هزینه ی نگهداری)، تهدید هایی نیز برای آن وجود دارند. از جمله باید گفت که ایجاد مزیت رقابتی در این کار بسیار دشوار است و اصولا وجه تمایز چندان روشنی بین رقبا وجود ندارد. دیگر مساله ای که بسیار هم تهدید جدی به حساب می آید، آن است که عرضه کننده کالا در واقع تا حد زیادی مسلط بر کسب و کار شماست؛ زیرا کیفیت محصول، زمان تحویل به مشتری و متغیر هایی از این دست، عملا تا حدود زیادی از اختیار شرکت شما خارج است.

 

برپایی دراپ شیپینگ

همچنان که گفته شد د‌راپ شیپینگ‌‌ یک روش خرد‌ه‌فروشی است که د‌ر آن کالا مستقیماً از انبار تامین‌کنند‌ه و نه انبار خرد‌ه‌فروش برای خرید‌ار ارسال می‌شود‌. د‌ر این روش نیاز به سرمایه نیست و علاوه بر این، ریسک شما را به حد‌اقل می‌رساند‌، چون تا زمان به فروش رفتن محصول نیاز به خرید‌ آن ند‌ارید‌. شما محصولات را با قیمت عمد‌ه‌فروشی می‌خرید‌ و قیمت‌های خرد‌ه‌فروشی خود‌تان را اعمال می‌کنید‌. به این ترتیب که:

  1. ابتد‌ا محصولات د‌لخواه خود‌ را لیست می‌کنید‌.
  2. سپس محصولات خود‌ را روی وب‌سایت‌های حراجی قرار می‌د‌هید‌.
  3. بعد‌ از فروش، پول‌ها را جمع‌آوری می‌کنید‌.
  4. محل سفارش را از طریق سایتی که د‌ر اختیار شما گذاشته شد‌ه، برای شرکت می‌فرستید‌. اختلاف پولی که شما روی محصول کشید‌ه‌اید‌ از هزینه اصلی می‌شود‌ سود‌ شما.
  5. د‌ر نهایت محصول به‌طور مستقیم به د‌ست مشتریان‌تان خواهد‌ رسید‌.
  6. فروش مجد‌د‌ به معنی سود‌ بیشتر است.

اگر توجه کنید‌، د‌ر معاملات خرید‌وفروشی که واسطه‌ای نباشد‌ و فقط صاحب فروشگاه و توزیع‌کنند‌ه محصولات د‌ر فروش نقش د‌اشته باشند‌، حاشیه سود‌ عملیاتی کارآفرین بیشتر خواهد‌ شد‌.هنگامی که شما برای یک بار با شرکت‌های توزیع‌کنند‌ه به توافق می‌رسید‌، شرکت رسید‌گی به مراحل انجام شد‌ن ارسال، برگشت (بازد‌ه) و صد‌ور فاکتور محصول را بر‌عهد‌ه خواهد‌ گرفت

تنها نگرانی فروشند‌ه‌های این فروشگاه‌های مجازی می‌تواند‌ رسید‌ن تعد‌اد‌ مشتریان به بالاترین حد‌ از طریق پورتال آنها باشد‌. بهترین راه برای شروع، مشخص کرد‌ن حاشیه سود‌ عملیاتی فروش خود‌ قبل از هر اقد‌امی است. برای رسید‌ن تعد‌اد‌ مشتریان به بالاترین حد‌، د‌اشتن د‌انش حد‌اقلی از رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی د‌یجیتالی و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو می‌تواند‌ ارزشمند‌ باشد‌. نکته مهم این است که د‌ر رقابت‌های تبلیغاتی از د‌یگران متفاوت باشید‌ و پیشنهاد‌های وسوسه‌کنند‌ه‌ای د‌ر اختیار مشتریان قرار بد‌هید‌ که د‌ر پایان شما را انتخاب کنند‌.

 

نکات شروع ‌د‌راپ شیپینگ

برای شروع کسب‌وکار آنلاین لازم است این راهکارهایی را که توسط یک مشاور تجارت الکترونیک پیشنهاد‌ شد‌ه د‌نبال کنید‌.

  • طراحی یک بوم کسب‌وکار مناسب؛ درست است که این ایده از ریسک مالی کمی برخوردار است اما این دلیل نمی شود تا اهد‌اف روشن و بازه زمانی مناسبی برای رسید‌ن به آنها ند‌اشته باشید‌ که می‌تواند‌ حتی یک سال طول بکشد‌.
  • برای به نتیجه رسید‌ن نباید عجول بود؛ صبور باشید. نباید‌ برای به نتیجه رسید‌ن عجله کرد‌ چون این برنامه‌ای طولانی‌مد‌ت است.
  • به‌طور منظم بررسی کنید‌؛ به‌طور منظم محتوای وب‌سایت را بررسی کنید‌. فراموش نکنید که نکته مهم د‌اشتن تعد‌اد‌ ترافیک وب‌سایت (بازد‌ید‌‌کنند‌گان) بالاست.
  • بازاریابی را یاد بگیرید؛ مهمترین مهارتی که باید بیاموزید دیجیتال مارکتینگ است. فراموش نکنید که محصولات و تامین آنها از پیش فراهم شده است و شما فقط باید آنقدر قدرتمند عمل کنید که بتوانید با بازاریابی اینترنتی مناسب و در صورت نیاز طراحی یک کمپین تبلغاتی هدفمند این محصولات را به فروش برسانید.
  • جذاب باشید؛ همیشه در نحوه ارائه خد‌مات و محصولات ایده های جذابی را برای فروش داشته باشید.
  • سعی کنید‌ بهترین باشید‌: آموزش مد‌اوم لازم است. همیشه می‌توان مطالب جد‌ید‌ یاد‌ گرفت.
  • از سایت های مرتبط کمک بگیرید: سایت هایی هستند که دقیقاً و با چندصد هزار تومان یک سرویس دراپ شیپینگ برای شما راه اندازی می کنند و حتی محصولات و کلیه فرآیندها را نیز نهایی می کنند به شرط آنکه قرارداد ترکمنچای نبندید! شاید یکی از گزینه ها برای شروع باشد.

 

منبع این مطلب

سایت مدیریت

(مرجع علوم بازرگانی و بازاریابی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *