خانه / بخش دانشجویی / اطلاع رسانی به دانشجویان / راهنمای کلاس های مجازی دانشگاه آزاد

راهنمای کلاس های مجازی دانشگاه آزاد

دانشجو و استاد گرامی؛

حسب شرایط خاص بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور و عدم امکان برگزاری فعالیت‌های دانشگاه به صورت حضوری، آموزش مجازی در دستور کار اکثر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است. در همین راستا در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی آموزش‌های غیرحضوری با تکیه بر ظرفیت واحد الکترونیک این دانشگاه در دستور کار قرار گرفته و همه دروس نظری تا اطلاع ثانوی به صورت الکترونیک در همه مقاطع، مطابق با برنامه هفتگی در برگه انتخاب واحد عادی دانشجویان ارائه می‌شود. برای همین منظور در این راهنما، به امکانات موردنیاز، روش ورود به سامانه و نحوه ی استفاده از آن اشاره می گردد. جهت اتصال به کلاس های آموزش مجازی ارائه شده از سوی واحد الکترونیکی، تمامی مراحل را با دقت انجام دهید.

 

تاریخ شروع کلاس: کلاس های مجازی طبق برنامه ترم، از روز سه شنبه مورخ 20 اسفند 98 برگزار می گردد.

نکته شروع رسمی کلاس: تا زمانی که استاد به کلاس وارد نشود، دانشجو امکان ورود به کلاس را ندارد.

 

بخش اول: پیش نیازهای نرم افزاری سیستم

بسیاری از پیش نیازهای زیر در سیستم ها موجود است و غالبا نیاز به نصب ندارند. توصیه میشود یک بار بدون نصب موارد زیر از سامانه استفاده شود و در صورت هرگونه مشکلی، موارد زیر نصب شوند.

۱- سیستم عامل ویندوز ۷ یا بالاتر و نصب تمام درایورها از جمله کارت صدا

۲- نصب مجموعه نرم افزارهای آفیس (از جمله word و PowerPoint)

۳- نصب نرم افزار Fox it Reader برای مشاهده فایل PDF (دانلود کنید)

4- نصب مرورگر فایرفاکس نسخه ۶۹ و یا بالاتر (دانلود کنید)

۵- نصب برنامه Adobe Connect add in (دانلود کنید)

۶- نصب جدیدترین نسخه از فلش پلیر (دانلود کنید)

۷- کیبورد فارسی + آموزش تایپ فارسی در چت آنلاین (دانلود کنید)

۸- نصب نرم افزار Java Runtime (دانلود کنید)

۹- نصب نرم افزار Any Desk برای رفع مشکل از راه دور (دانلود کنید)

 

بخش دوم: پیش نیازهای سخت افزاری سیستم

۱- میکروفن یا هدست یا هندزفری موبایل برای افزایش کیفیت صحبت در کلاس (اختیاری است).

 

بخش سوم: تست فعال بودن میکروفن

در صورت استفاده از لپ تاپ معمولاً تنظیمات از قبل نیازی به تغییر ندارد. اما برای تست میکروفن به « این سایت » مراجعه نموده تا به صورت آنلاین وضعیت کارکرد میکروفن شما از طریق ضبط صدا و پس از آن پخش صدای ضبط شده مورد آزمایش قرار بگیرد. پس از کلیک بر روی لینک بالا، بر روی آیکون قرمز رنگ میکروفن () کلیک کنید، میکروفن را نزدیک به دهان خود کرده و چند ثانیه صحبت کنید. سپس بر روی دکمه قطع ضبط () کلیک کنید و صدای ضبط شده خود را پخش کنید ().

 

بخش چهارم: ورود به کلاس درس

روش قبلی

برای اتصال به کلاس، ابتدا وارد آدرس زیر شوید:

http://lmsmap.iauec.ac.ir

با باز شدن صفحه، از روی نقشه کشور ایران، بر روی استان خود کلیک نمایید

  با کلیک بر روی استان شما، منوی آبشاری از شهرستان های آن استان ظاهر می شود که بایستی واحد خود (برای مثال سنندج) را انتخاب نمایید:

با کلیک روی نام واحد، صفحه ای مانند صفحه ذیل برای شما باز خواهد شد:

دانشجویان و اساتید محترم در این صفحه برای ورود به سامانه، لازم است از نام کاربری و رمز عبور پیامک شده برای آن ها استفاده نمایند. در صورتی که پیامی برای آن ها نیامده بود از راهنمای موجود در همین صفحه که در تصویر زیر نیز نمایان است می توانند استفاده نمایند.

روش جدید

در روش جدید، به منظور افزایش کیفیت برگزاری کلاس های آموزش مجازی، اساتید و دانشجویان بایستی ابتدا به سامانه سیدا به آدرس enroll.iausdj.ac.ir مراجعه و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوند. سپس گزینه «کلاس آنلاین» در قسمت بالا سمت راست را انتخاب نموده و روال شرکت در کلاس را کمافی ‏السابق ادامه دهند.

در ادامه راهنمای استفاده از مرورگر برای کلاس مجازی ارائه شده است. خبر خوب اینکه دسترسی به صفحه دسکتاپ فرد آموزش دهنده (Share My Screen) و همچنین وایتبرد مجازی (Share Whiteboard) هم در نسخه جدید اضافه شده و مدرس می تواند حسب ضرورت از آن استفاده نماید.

راهنمای استفاده از گوگل کروم برای کلاس های مجازی

راهنمای استفاده از Share My Screen در كلاس مجازی

 

راهنماهای مهم

دانشجویان و اساتید، پس از ورود به سیستم، برای اطلاع از نحوه کار با سامانه، می توانند به تفکیک فایل های آموزشی زیر در قالب pdf را دانلود و مطالعه نمایید. (مهم: حتما فایل مربوط به خود را مطالعه نمایید)

دریافت فایل آموزشی مخصوص دانشجویان

دریافت فایل آموزشی مخصوص اساتید

همچنین به طور تکمیلی می توانید از آموزش های تصویری تهیه شده که در صفحه ذیل قابل مشاهده است، استفاده نمایید.

فیلم های آموزشی مخصوص دانشجویان

فیلم های آموزشی مخصوص اساتید

 

پشتیبان های فنی

پس از اجرای تمامی مراحل بالا و مطالعه دقیق فایل PDF ضمیمه شده، در صورت بروز مشکل، با شماره پشتیبانان واحد خود تماس حاصل فرمایید. ذیلا به پشتیبان های سامانه (صرفاً برای واحد سنندج) اشاره شده است که در هر واحد دانشگاهی این نفرات متفاوت خواهد بود.

ساعت تماس: 8 صبح الی 8 شب

نام و نام خانوادگی

شماره تماس نام و نام خانوادگی شماره تماس

هیوا همایون نژاد

09187724981 شیوا احمدی

09188706962

آریز صدرپور 09188716621 نرگس نوری 

09034625142

برنامه زمانبندی پاسخگویی پشتیبان های فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

 

چند نکته

توضیح حضور و غیاب: حضور و غیاب اساتید، به صورت آنلاین انجام شده و در سامانه سیدای واحد ثبت می گردد. حضور و غیاب دانشجویان نیز توسط استاد و حین انجام کلاس انجام خواهد شد. به طور طبیعی مقررات غیبت در فضای آنلاین مشابه با حالت فیزیکی اعمال می گردد.

تست کلاس: جهت ارتقاء کیفیت برگزاری کلاس ها و تسهیل در رفع مشکلات فنی دانشجویان، امکان تست امکانات در محیط واقعی کلاس آنلاین فراهم گردیده است. دانشجویان می توانند روزهای شنبه الی چهارشنبه، از ساعت 10 الی 12 و 14 الی 16 با مراجعه به لینک کلاس تست فنی واقع در سامانه، امکانات موجود در کلاس آنلاین (مانند گفتگو صوتی، نمایش اسلاید و …) را تست نموده و در صورت وجود هر گونه مشکل فنی، قبل از زمان برگزاری کلاس، نسبت به رفع مشکل اقدام و با آمادگی کامل در کلاس حضور یابند. برای ارتباط مستقیم با پشتیبانی فنی این بخش می توانید با شماره 42863000-021 (داخلی 1) تماس حاصل فرمایید.

 

قابل توجه اساتید:

  • با توجه به اینکه امکانات کامل مدیریت کلاس مجازی برای استاد فقط از طریق کامپیوتر محقق می شود، لذا توصیه مؤکد واحد الکترونیکی برای استاد، استفاده از کامپیوتر و یا لپتاپ مجهز به ویندوز ۷ و یا بالاتر و مرورگر Firefox برای اتصال به کلاس می باشد.
  • ویرایش اطلاعات کلاس به طور کلی ممنوع است. در صورت ویرایش کلاس، دسترسی استاد و دانشجو به کلاس قطع خواهد شد و برای تیم پشتیبانی واحد تهران غرب امکان اصلاح ایراد وجود نداشته و مسئولیت عدم برگزاری کلاس متوجه شخص استاد می باشد.
  • با توجه به اینکه دانشجویان قبل از ورود استاد به کلاس امکان پیوستن به کلاس را ندارند، لازم است اساتید حداقل ۵ دقیقه قبل از زمان کلاس، در کلاس حضور داشته باشند. همچنین استاد موظف است قبل از شروع تدریس میکروفن خود را تنظیم نموده و کیفیت صدای خود را از طریق صحبت در کلاس از دانشجویان حاضر در کلاس جویا شود.
  • پس از پایان تدریس در کلاس مجازی آنلاین، انتخاب End Meeting ضروری است، در غیر اینصورت کلاس شما به درستی ذخیره نخواهد شد.

 

سوالات متداول

سوالات متداول:

۱- چرا به هنگام ورود به سامانه، با زدن کد کاربری و رمز عبور هیچ اتفاقی نمی افتد؟
ابتدا دقت کنید که حتماً با مرورگر فایرفاکس ورژن ۶۹ و یا بالاتر وارد کلاس شده اید و از سایر مرورگرها از جمله گوگل کروم استفاده نمی کنید. این موضوع به این علت است که صفحه آموزش مجازی ویژه دانشگاه آزاد سنندج از سامانه سیدا قابل دسترس شده است و بایستی از آن مسیر وارد شوید.

۲- موقع پیوستن به کلاس با خطای زیر بروزرسانی فلش پلیر مواجه میشوم. چطور آن را بر طرف کنم؟
مطابق عکس بر روی آیکون مشخص شده کلیک کنید و سپس Allow را بزنید.

۳- در محیط کلاس چرا وقتی از طریق میکروفن صحبت می کنم، صدای خودم را نمی شنوم؟
هنگامی که شما با میکروفن در حال صحبت کردن هستید، فقط دیگر افراد حاضر در کلاس صدای شما را می شنوند و اینکه صدای خودتان را نمی شنوید طبیعی است. البته لازم است سیستم همه افراد حاضر در کلاس مجهز به اسپیکر باشد و میکروفن شما سالم باشد.
۴- چرا صدای میکروفن من ضعیف است و در کلاس توسط دانشجویان به درستی شنیده نمی شود؟
این ایراد ممکن است به علت خرابی سخت افزاری میکروفن شما باشد که برای این کار لازم است از صحت کارکرد میکروفن خود مطمئن یا از میکروفن دیگری استفاده کنید.
همچنین در محیط کلاس می توانید از طریق منوی کنار آیکون میکروفون و انتخاب گزینه Adjust Microphone Volume صدای میکروفن خود را بالاتر ببرید. همچنین پیشنهاد می شود میزان صدای میکروفن خود را حداکثر ۸۰ بگذارید.

۵- وقتی که به عنوان استاد وارد کلاس می شوم بخش های حاضرین در کلاس و چت و Share وجود ندارد. چطور صفحه را به حالت استاندارد تبدیل کنم؟
برای رفع این مشکل فیلم زیر دریافت و مطابق آن عمل کنید تا مشکل برطرف گردد.

دریافت فایل ویدئویی کلیک کنید

 

۶- پس از کلیک بر روی گزینه پیوستن به کلاس، با ارور فلش پلیر مواجه می شوم. راه حل آن چیست؟


ورود به کلاس فقط از طریق مرورگر FireFox امکان پذیر است. ابتدا مطمئن شود که با سایر مرورگرها وارد کلاس نشده باشید.
اگر علی رغم استفاده از Firefox باز هم ارور نصب فلش پلیر را مشاهده می کنید، از بخش اول راهنمای ویژه اساتید یا دانشجویان، نرم افزار Adobe Flash Player 32 را دانلود نموده، فایرفاکس را به طور کامل ببندید و Flash Player را نصب نمایید. سپس فایرفاکس را باز کنید و به کلاس وارد شوید. در صورتی که با ارور آپدیت فلش پلیر مواجه شدید به سوال متداول شماره ۲ مراجعه کنید.

۷- چگونه کلاس ها را ضبط کنم تا دانشجویانم بتوانند در آینده آنها را مشاهده کنند؟
کلاس های به صورت اتوماتیک از لحظه ورود استاد به کلاس ضبط خواهند شد. تنها نکته قابل توجه این است که پس از پایان کلاس حتماً از منوی Meeting گزینه End Meeting انتخاب و ok شود.

۸- چرا کلاس های ذخیره شده برای من نمایش داده نمی شود؟
کلاس های ضبط شده فقط از ساعت ۲۰ (۸ شب) الی ۸ صبح قابل نمایش است. در صورتی که در این بازه زمانی مراجعه کرده اید و فایلی مشاهده نمی کنید، دلیل آن عدم برگزاری کلاس و یا مشکل فنی می باشد که باید از سوی استاد با بخش پشتیبانی فنی پیگیری شود.

۹- چطور می توان کلاس های ضبط شده را دانلود کرد؟
در حال حاضر امکان دانلود کلاس های ضبط شده میسر نیست و فقط می توان کلاس ها را مشاهده کرد.

 

۱۰- چرا پس از ورود به سایت، تعدادی از دروس خود را مشاهده نمی کنم؟
اساتیدی که بنا به ضرورت بعد از تاریخ ۲۶ اسفندماه برای ایشان درس تعریف شده است ولی دروس مذکور در سامانه کلاس های مجازی آنها ثبت نشده، طبق اعلام واحد الکترونیکی، این موارد به صورت کلی اصلاح خواهند شد و نیاز به پیگیری از طرف استاد ندارد.

۱۱- در کلاس های مجازی حضور و غیاب اساتید و دانشجویان چگونه انجام می شود؟
ملاک حضور و غیاب دانشجویان حضور در کلاس مجازی آنلاین، و ملاک اساتید حضور در کلاس مجازی آنلاین و تدریس می باشد. همچنین مشاهده کلاس های ضبط شده توسط دانشجو، برای دانشجو حضور تلقی می گردد. لازم به ذکر است این کار به صورت سیستمی انجام می گیرد و نیاز به اقدام خاصی از سوی استاد و یا دانشجو ندارد.

۱۲- در صورتی که استاد مطابق برنامه کلاسی در کلاس مجازی حضور داشته باشد ولی هیچ دانشجویی در کلاس حاضر نباشد چه باید کرد؟
اساتید کلاس درس خود را شروع و تدریس را ادامه دهند و در انتها از منوی Meeting بر روی end meeting کلیک و سپس ok نمایند. حضور استاد از این طریق ثبت می گردد. همچنین مشاهده آنلاین جلسه ضبط شده توسط دانشجویان، به منزله حضور آنان در آن جلسه از کلاس تلقی می گردد.

۱۳- برای رفع پیغام خطا به هنگام Share Document چه باید کرد؟
برای به اشتراک گذاری جزوه از طریق Share Document باید فایل PDF و حجم آن کمتر از یک مگابایت و نام فایل کوتاه و به انگلیسی باشد. همچنین برای تبدیل فایل های Word به PDF ضمن نصب آفیس ۲۰۱۰ و یا بالاتر، از طریق Save as نوع فایل را pdf قرار داده و ذخیره نمایید.

۱۴- برای رفع مشکل بهم ریختگی حروف به هنگام تایپ فارسی در قسمت چت چه کاری باید انجام داد؟
برای رفع این مشکل دو راه وجود دارد، یک راه این است که در تمامی کلماتی که در قسمت چت نوشته می شود به جای حرف “ی” از ترکیب کلید های Shift و “ط” استفاده شود. ترکیب این دو کلید “ی” فارسی را به “ی” عربی تبدیل می نماید.
راه دوم استفاده از کیبورد اصلاح شده فارسی Nikan network است که در قسمت نرم افزارهای مورد نیاز فایل راهنما قرار داده شده است. در صورت نصب این کیبورد، قبل از شروع تایپ در محیط چت باید مطابق عکس ذیل کیبورد مشخص شده را انتخاب کنید.

۱۵- چرا به هنگام مشاهده جلسات ضبط شده کلاس های مجازی، صدا پخش نمی شود؟

به هنگام پخش جلسات ضبط شده، به صورت پیش فرض صدا در کمترین حد می باشد. مطابق عکس ذیل صدا را زیاد کنید.

۱۶- برای رفع خطای Not Authorized به هنگام مشاهده جلسات ضبط شده کلاس ها چه باید کرد؟


در صورت مشاهده این خطا:

ابتدا صفحه حاوی خطا را ببندید. سپس یکبار بر روی پیوستن به کلاس کلیک کنید تا با پر شدن نوار Adobe Connect فرآیند اتصال به کلاس انجام شود.(در این مرحله هر پیغامی نمایش داده شود مهم نیست). در نهایت صفحه کلاس را ببندید و بعد بر روی مشاهده یکی از قسمت های ضبط شده کلیک کنید.

 

 

دانشجویان گرامی جهت کسب اطلاع مهم دانشگاه به پیج رسمی واحد در اینستاگرام بپیوندند

صفحه اینستاگرام دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *