خانه / دانلود مدیریتی / کتب و جزوات مدیریت / معرفی کتاب‌های برتر برای فعالان استارت‌آپی و کارآفرینان کشور

معرفی کتاب‌های برتر برای فعالان استارت‌آپی و کارآفرینان کشور

معرفی کتاب‌های منتخب برای فعالان استارت‌آپی و کارآفرینان کشور

سایت مدیریت

کارآفرینان و فعالان کسب و کار به ویژه در حوزه استارتاپ ها چه با تجربه باشند چه قصد کسب تجربه را داشته باشند در تمام فرآیند یادگیری خود نیاز دارند تا دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهند. برای این منظور لازم است به جای تهیه کتب متعدد، موارد برتر و کاربردی تر به انتخاب و توصیه خبرگان این حوزه مراجعه شود.

در حوزه استارت‌آپ‌ها و با توجه به تازه بودن این حوزه و جو فراگیر آن، انتخاب کتاب‌های خوب دشوار است. در این گزارش با نظرسنجی‌ای که از موسسان استارت‌آپ‌های موفق و اساتید استارت‌آپی به عمل آمده است، فهرستی از کتاب‌های خوب این حوزه به همراه توضیح مختصری از محتوای کتاب تهیه شده است که جهت خرید و مطالعه دانشجویان و کارآفرینان علی الخصوص فعالان استارتاپی توصیه می گردد:

۱- «ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم، می‌دانستم» اثر تینا سیلیگ
تینا سیلیگ مدرس مدیریت و کارآفرینی در دانشگاه استنفورد است. او به عنوان هدیه ۲۰ سالگی فرزندش «جاش»، کتابی با عنوان «چیزهایی که کاش وقتی ۲۰ ساله بودم، می‌دانستم» نوشته است. انتشارات هارپرکالینز این کتاب را با عنوان «What I Wish I Knew When I Was 20» منتشر کرده است. این کتاب حاوی داستان‌ها و نکات ساده‌ای است که می‌تواند برای نسل جوان بسیار آموزنده باشد. بسیاری از نکات مطرح‌شده در این کتاب، فراتر از فرهنگ یک کشور یا یک نسل خاص هستند و می‌توان مصداق‌های آنها را در نقاط مختلف «جغرافیای اقتصادی جهان» جستجو کرد.

۲- «جامعه‌های استارت‌آپی» اثر برد فلد با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا
کتاب «جامعه‌های استارت‌آپی» (ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی در شهر شما)، نتیجه آخرین تحقیقات در زمینه نوآوری و کارآفرینی است که تمرکز خاصی بر ساخت یک اجتماع با چنین محیطی داشته تا موجب رشد کسب‌وکارها شود. برد فلد در کتاب «جامعه‌های استارت‌آپی» با تکیه بر تجربه بیش از ۲۰ ساله خود در زمینه کارآفرینی، قواعدی را برای تشکیل اجتماع کارآفرینی بیان می‌کند که همین موضوع سبب می‌شود که این کتاب به عنوان یک راهنما در این زمینه به کار رود.

۳- «سرنوشت خرید، پیروزی در لحظه صفر (ZMOT)» اثر جیم لسینسکی با ترجمه نگین احقربازرگان
جیم لسینسکی، نویسنده این کتاب، مدیر فروش و خدمات گوگل در آمریکاست که با بازاریابان برندهای بزرگ و آژانس‌های تبلیغاتی همکاری می‌کند. او بیش از ۲۰ سال تجربه بازاریابی دارد و پیش از آنکه در سال ۲۰۰۶ در گوگل مشغول به کار شود، مدیر آژانس‌های تبلیغاتی DDB، MarchFirst، Young & Rubicam و EuroRSCG بوده است. برای نشان دادن تاثیر ZMOT، مطالعه بزرگی در یک سازمان پژوهشی مستقل به نام «علوم خریداران» انجام شده است. در این مطالعه ۵ هزار خریدار در ۱۲ دسته محصول مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نظرسنجی به گونه‌ای طراحی شده که نشان دهد تصمیم‌گیری خرید این افراد تحت‌تاثیر چه عواملی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش برای نخستین بار در این کتاب با شما در میان گذاشته می‌شود. لسینسکی درباره ZMOT با بازاریاب‌های قدرتمند و صاحبان شرکت‌های تجاری بزرگ صحبت کرده و از آنها پرسیده چگونه می‌توان فهمید کدام‌یک از افراد مشتری هستند، چگونه باید با آنها صحبت کرد و پیروز شد.

۴- «اجرای ناب» اثر اش ماوریا با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا 
کتاب «اجرای ناب» راهنمایی عملی برای کارآفرینانی است که می‌خواهند احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. این کتاب درباره فلسفه استارت‌آپ‌ها یا داستان‌های موفقیت آنها نیست، بلکه نکته‌هایی عملی و آزموده‌شده را به شما آموزش می‌دهد که در ساختن یک شرکت اهمیت دارد. کتاب «اجرای ناب» راهنمایی گام‌به‌گام برای عملی کردن ایده‌های‌تان است. یک طرح کسب‌وکار در واقع براساس تعدادی فرضیه بنا شده است که باید مورد آزمایش قرار بگیرند. آیا مشتری‌ها محصول ما را دوست خواهند داشت؟ آیا برایش هزینه خواهند کرد؟ آیا می‌توانیم از فروش آن سود به دست آوریم؟ و وقتی مشتری‌های‌مان را پیدا کردیم، آیا می‌توانیم رشد کنیم؟ این کتاب روش‌هایی برای تجزیه کردن این فرضیه‌ها و مورد آزمایش قرار دادن آنهاست.

۵- «رشد ناب» اثر اش ماوریا با ترجمه علیرضا کاظمی‌نیا
کتاب «رشد ناب» به شما یاد می‌دهد که چگونه به صورت اصولی استارت‌آپ خود را گسترش دهید و سنجه‌های مناسب برای جذب سرمایه را بشناسید. بر اساس آموزه های این کتاب برای ساخت یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و موفق باید بدانید که چه چیزی و چگونه باید سنجیده شود. این کتاب سه بخش دارد: بخش اول شامل تعریف رشد بوده و نشان می دهد چگونه اهداف مبهم یک مدل کسب‌وکار را می‌توان به سنجه‌ای ملموس‌تر تبدیل کرد. بخش دوم شامل اولویت‌بندی هدررفت است و نشان می‌دهد که چگونه مدل کسب‌وکار خود را محک زده و از نظریه‌ محدودیت‌ها برای اولویت‌بندی فرضیه‌ها یا محدودیت‌های مدل کسب‌وکار خود استفاده کنید. بخش سوم نیز شامل عبور از موانع بوده و توضیح می دهد که چگونه از رویکرد ناب در بازه‌های زمانی کوتاه استفاده کنید و محدودیت‌های مدل کسب‌وکار را برطرف کنید. سپس می‌آموزید زمانی که یک محدودیت را شناسایی می‌کنید، یک راهبرد برای از بین بردن آن طراحی کنید.

۶- «نوپای ناب» اثر اریک ریز با ترجمه محمدجواد احمدپور
اریک ریز در این کتاب رویکرد مرسوم به کارآفرینی را به چالش کشیده و تلاش کرده با معرفی رویکرد نوپای ناب، گامی در جهت ارتقای احتمال موفقیت کسب‌وکارهای نوپا بردارد. پیاده‌سازی این رویکرد به موفقیت کسب‌وکارهای زیادی منجر شده که داستان برخی از آنها در همین کتاب آورده شده است. تام ایسنمن، استاد کارآفرینی مدرسه کسب‌وکار هاروارد، درباره این کتاب گفته است: «اریک به ما نشان داد چگونه بر فضای عدم‌قطعیت کسب‌وکارهای نوپا غلبه کنیم. رویکرد او بسیار دقیق و تجویزهایش عملی و امتحان پس‌داده هستند. «نوپای ناب» طرز فکر ما را درباره کارآفرینی تغییر خواهد داد. زمانی‌که نرخ موفقیت کسب‌وکارهای نوپا بهبود یافت، این کتاب می‌تواند بیش از هر کتاب مدیریتی که در این سال‌ها نوشته شده است در ترقی رشد اقتصاد جهانی نقش ایفا کند.» کتاب حاضر که پرفروش‌ترین کتاب سال ۲۰۱۳ آمازون در حوزه کارآفرینی بوده و جزو فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار دارد، در ۳ بخش با عنوان‌های «چشم‌انداز»، «هدایت» و «شتاب» و ۱۳ فصل تدوین شده است.

۷- «ایده عالی مستدام» اثر برادران هث با ترجمه سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی
این کتاب ترجمه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‏های دنیای کسب‌‌وکار به نام «Made TO Stick» نوشته برادران هث است و جزو ده کتاب برتر حوزه‌ی کسب و کار سایت آمازون معرفی شده  و به ده‌ها زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. شما در هر موقعیتی که باشید حرفها، ایده‌ها و محصولاتی دارید که می‌خواهید که به اثرگذارترین شیوه آنها را طرح کنید. این کتاب شما را با ۶ کلید طلایی برای عالی و مستدام ‏کردن ایده‌‏های‌تان آشنا می‌کند. کتاب مطلب ساده‌ای را آموزش می‌دهد. اینکه ساده بودن مهم است! و اینکه به عنوان یک واقعیت تلخ، نقش احساسات در انتقال و تثبیت ایده‌ها و پیامها، انکارناپذیر است. شایعه‌ی بی‌خاصیت و دروغی که عکس‌العمل احساسی را برمی‌انگیزد در میان مردم و شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر رشد می‌کند و ماندگار می‌شود و ایده‌ی مفید و کاربردی من و شما، ممکن است در این زیر دست و پای هزار ایده‌ی پر شر و شور بی‌سرانجام، مدفون و ناپدید شود. در نهایت تلفیق بررسی‌های این دو نویسنده به شش اصل برای ایده‌های موفق و ماندگار انجامید: ساده (Simple)، غیرمنتظره (Unexpectedness)، معتبر (Credibility)، احساسی (Emotions)،‌ داستانی (Stories) که از حروف اول این کلمات در زبان انگلیسی می‌توان کلمه (SUCCES) را ساخت.

۸- «افسانه کارآفرینی» اثر مایکل گربر با ترجمه کاوش حسین‌تبار
کتاب «افسانه کارآفرینی» حاصل هزاران ساعت تجربه‌ای است که مایکل گربر در شرکت توسعه کسب‌وکار جهانی گربر در طول ۲۴ سال کسب‌ کرده است. کتاب به سه بخش افسانه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک، چشم اندازی جدید در کسب و کار و راه اندازی یک کسب و کار موفق تفکیک شده است. در بخش اول، مایکل گربر به توضیح عمده دلایل شروع کسب و کارهای کوچک می پردازد و ذکر این نکته که چه عواملی معمولا در زمان شروع کسب و کار به دست به فراموشی سپرده می شوند و چه اتفاق هایی از آن حاصل می شود. در بخش دوم، پس از بررسی علت شکست عمده کسب و کارها در  سال های نخست، در این بخش به موضوعاتی که معمولا توسط صاحب کسب و کار نادیده گرفته می شود می پردازد و روش ها و اصول های اساسی را آموزش می دهد. در بخش سوم نیز، نویسنده کاملا اصول کسب و کار را توضیح داده و همه ی عوامل تحت کنترل و خارج از کنترل را  شرح داده است، به بررسی جزئیات پرداخته و ثابت نموده است چه می شود که کسب و کار نه تنها سبب خوشبختی شما نمی شود بلکه خود نیز یک مشکل اساسی است!

۹- «خلق مدل کسب‌وکار» اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور با ترجمه غلامرضا توکلی
از میان تمام کتابهایی که درباره خلق مدل کسب و کار نوشته شده‌اند، کمتر کتابی به اندازه کتاب Business Model Generation نوشته استروالدربه شهرت جهانی رسیده است. او در این کتاب مدلی به نام Business Model Canvas یا بوم کسب و کار را برای کارآفرینان و تحلیل گران کسب و کار پیشنهاد می‌کند و به کمک آن می‌کوشد بخش‌های مختلف مدل کسب و کار و ارتباط آنها با یکدیگر را به شیوه‌ای ساده‌، قابل فهم و کاربردی تبیین کند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب‏ و کار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایه‌گذاران را قانع نمایند و نوآوری‌های خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوری‌های فناورانه، پروژه‌های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب‏ و کار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید. این کتاب ابزاری را در دست شما می‌گذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب‌‏وکار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول کنید.

۱۰- «راهنمای کارآفرینان» اثر استیو بلنک و باب دورف، ترجمه سید رضا علوی
کتاب «راهنمای کارآفرینان» قدم به قدم و با جزئیات به کارآفرینان یاد می‌دهد که چگونه فرایند کشف مشتری را در عمل پیاده کرده، بوم مدل کسب‌وکار را برای نظارت بر این فرایند به کار گیرند و همچنین اطلاعاتی ارزشمند درباره چگونگی کسب، حفظ و افزایش مشتری ارائه می‌دهد. این راهنمای ۶۰۰ صفحه ای حاوی بیش از صدها نمودار، مدل، جدول، گراف به انضمام ۷۷ چك لیست با ارزش است كه ما را برای ساختن كسب و كاری سودآور هدایت می كند. این كتاب كمك می كند تا از اشتباهات مرگباری كه مانع موفق كسب و كارها هستند اجتناب كنیم، از مدل توسعه مشتری برای تحقق ایده كسب و كارمان استفاده كنیم، از بوم مدل كسب و كار برای سازماندهی فرضه های كسب و كارمان بهره ببریم و مشتریان خود را شناسایی كرده و تعیین كنیم كه چگونه آن ها را كسب، حفظ و افزایش دهیم.

۱۱- «کشش» اثر گابریل وینبرگ و جاستین مارس با ترجمه محمدسهیل محمدی
تعداد بسیار زیادی از استارتاپ‌ها در سراسر دنیا شکست می‌خوردند؛ و دلیل شکست اغلب آنها، نه ضعف در ساخت یک محصول ارزشمند، بلکه عدم توانایی در جذب مشتری است! هدف اصلی این کتاب، کمک به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها برای جذب مشتری و رشد سریع شان است. گابریل وینبرگ و جاستین مارس که دو کارآفرین موفق هستند، با مصاحبه با بیش از ۴۰ موسس استارت‌آپ‌های موفق، مدلی ۳ مرحله‌ای به نام Bullseye framework را طراحی کرده‌اند که براساس آن، استارت‌آپ‌ها می‌توانند از بین ۱۹ کانال کشش، کانالی که بهترین عملکرد دارد را از طریق آزمایش پیدا کنند و با تمرکز روی کانال مورد نظر، بتوانند بیشترین کشش و جذب را داشته باشند. کتاب ترکشن، کتابی پرفروش و پرطرفدار در بین فعالین استارتاپی در دنیا می باشد که پس از چاپ و انتشار به دلیل استقبال زیاد، به چاپ دوم رسید.

۱۲- «استراتژی رسیدن به استراتژی» اثر مارتین ریوز، نات هانس، جانمجایا سینها، با ترجمه سید حسین جلالی 
تصور می‌کنید استراتژی موفقی دارید، اما آیا واقعا اینگونه است؟ معمولا ایده‌ها و برنامه‌های زیادی برای رسیدن به استراتژی در ذهن یا روی کاغذ دارید، اما بسیاری از این ایده‌ها و اقدامات با هم در تضادند. برای دستیابی به استراتژی مناسب باید بزرگ باشید یا سریع؟ باید اقیانوس آبی خلق کنید یا انطباقی عمل کنید؟ باید به دنبال بازی برد باشید یا دستیابی به مزیت رقابتی پایدار را از ذهن‌تان پاک کنید؟ در محیط کسب‌وکاری که هر روز با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و پیچیده‌تر و نامطمئن‌تر می‌شود، هیچ‌گاه انتخاب رویکرد مناسب به استراتژی تا این اندازه مهم یا دشوار نبوده است. ریوز، هانس و سینها از گروه مشاوره بوستون در این کتاب روش آزمایش‌شده‌ای برای تصمیم‌گیری درباره رویکرد بهینه به استراتژی پیشنهاد می‌دهند.

۱۳- «از صفر به یک» اثر پیتر تیل، با ترجمه حسین رأسی

کتاب صفر تا یک، کتابی است به قلم پیتر تیل، خالق شرکت پی پال، که با خواندن آن برای مدتی  احساس فوق العاده بودن می کنید. صفر تا یک به توصیف پروسه ایجاد چیزی جدید از هیچ می کند. در واقع ایده کتاب در تقابل با ایده هایی است که از1 شروع می کنند، یعنی فقط به بهبود چیزی که قبلا وجود داشته بسنده می کنند. نویسنده در قسمتی می نویسد: “کپی کردن یک مدل کم ریسک تر و راحت تر از ایجاد چیزی جدید است. انجام دادن چیزی که ما می دانیم چگونه انجام می شود، دنیا را از 1 به n+1 می برد، ولی هر وقت چیزی کاملا جدید ایجاد می کنیم، از صفر به یک می رویم و نتیجه آن چیزی تازه و خارق العاده خواهد بود.” بیل گیتس بعدی دیگر سیستم عامل نمی سازد، لری پیج بعدی، موتور جستجو نمی سازد، اگر این افراد را کپی می کنید از آن ها چیزی یاد نمی گیرید. صفر تا یک به شما نشان می دهد که چگونه شرکت های صفر تا یکی بسازید و چگونه ارزش های جدید به دنیا اضافه کنید.

۱۴- «گوگل چگونه کار می کند» اثر پیتر تیل، با ترجمه حسین رأسی

کتاب گوگل چگونه کار می‌کند، به تالیف اریک امرسون اشمیت، جاناتان روزنبرگ و الن ایگل، به عامل اصلی بزرگ‌ترین دست‌آوردهای شرکت گوگل و البته بعضی از شکست‌های آن اشاره می‌کند، که در واقع شروع از اصول پایه همان چیزی بود که گوگل را به حرکت درآورد. لاری پیچ، مدیرعامل گوگل، در مقدمه‌ این کتاب نوشته است که سعی آنها در گوگل بر این بوده تا استقلال فکری داشته باشند، عامل اصلی بزرگ‌ترین دستاوردها و البته بعضی از شکست‌های بسیار بزرگ‌شان. کتاب سخنگوی گوگل چگونه کار می‌کند، توسط موسسه نوین کتاب گویا و با صدای منوچهر زنده‌دل منتشر شده است. دانش فنی زنده‌دل و تسلط او به متن، در کنار صدای نرم و در عین‌حال اثربخش او، به شنیدنی‌تر شدن این کتاب صوتی کمک زیادی کرده است.

 

منبع 

سایت مدیریت

(مرجع علوم بازرگانی و بازاریابی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *