یکی از رسالت های شرکت ها و فعالان کسب و کار ایجاد ذهنیات، احساسات و تجربیات خوب فراتر از محصولات خوب برای مصرف کننده است، به گونه ای که همواره تداعی کننده برترین مفاهیم و خاطرات برای مشتریانش باشد. اساساً برند یا نام و نشان تجاری، آنچه کسب وکارها ادعا می کنند نیست، بلکه آن تصور، دیدگاه، ذهنیت، نگرش و تجربه ای است که مشتریان از محصولات در ذهن خود دارند، که شکل دهنده رفتار آن ها نسبت به آن خواهد بود.
یک برند خوب ایده کسب و کار را به عنوان راه حلی در برابر یک نیاز مشتری قرار می دهد، لذا مزایا و ارزش افزوده پایداری را برای کسب و کار به وجود می آورد، ازجمله؛
- از طریق افزایش افزایش ارزش ویژه برند، مجموع دارایی های کسب وکار را ارتقا می دهد تا جایی که ارزش برند برخی شرکت ها از ارزش دارایی های فیزیکی و مالی آن بیشتر می گردد.
- باعث کاهش حساسیت قیمتی مصرف کننده و افزایش گرایش نسبت به محصول می گردد، درنتیجه میزان فروش، سهم بازار و حاشیه سود بالاتری را برای کسب و کار ایجاد می کند.
- منجر به افزایش تعداد مشتریان وفادار، طرفدار و هوادار برند شده و یک توجه، پیوند، ترجیح و ارتباط ذهنی و احساسی قوی بین کسب وکار و مخاطبان آن به وجود می آورد.
- باعث ایجاد تمایز در بین رقبا و صنعت می گردد، که این تمایز به مشتریانتان کمک کند تا پیام برند را راحتتر و با وضوح بیشتر به خاطر سپرده و در مواقع لزوم فراخوان نموده و به یاد آورند.
- برای مشتریان اعتمادسازی نموده و اطمینان از سطح کیفیت برند را به وجود می آورد که علاوه بر تسهیل فرآیند تصمیم گیری مشتری، محبوبیت برند را در پی خواهد داشت.
- از کسب و کار شما، سرمایه های فکری تان و دارایی های ناملموس یا مالکیت معنوی و برندتان در مقابل رقبا و دیگران محافظت نموده و از ورود رقبای جدید جلوگیری به عمل می آورد.
در همین راستا کارگاه تخصصی برندسازی و مدیریت برند روز سه شنبه 12 شهریور ماه 1398 با حضور مدیران عامل و نمایندگان واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری کردستان، دانشجویان، فارغالتحصیلان دانشگاه و علاقهمندان حوزه کسبوکار در سالن جلسات پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد.
در این سمینار که با ارائه آقای «دکتر سامان شیخ اسماعیلی» برگزار گردید؛ پس از ارائه مفاهیم پایه ای و ملاحظات اولیه در ارتباط با بازاریابی و برندسازی، به روش ها و ابزارهایی جهت مدیریت و توسعه برند در کسب و کارهای کوچک و متوسط پرداخته شد.
برای درک اهمیت ارزش برند کافی است به برخی از این آمار دقت کنیم؛
- ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور ایران در سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است. این عدد حدود یک چهارم ارزش برند شرکت اپل مطابق با برآورد اینتربرند در سال ۲۰۱۲ است، که در حال حاضر این فاصله بیشتر هم شده است!
- در سال ۲۰۰۱ ارزش ۱۰۰ برند معتبر مندرج در فهرست اینتر برند معادل %۳۳ کل ارزش سرمایه آن ها در بازار بوده است. این نسبت در سال های اخیر به %۳۸ رسیده است.
- در آمار دیگری ارزش دارائی های نامشهود صد شرکت مندرج در فهرست FTSE در اواخر دهه ۱9۸۰ در حدود %۴۰ کل ارزش دارائی ها و در سال ۲۰۰۲ بالغ بر %۷۰ کل ارزش دارائی های آنها بوده است.
- پیش بینی می شود که در حال حاضر، %۳۳ از ثروت جهانی مربوط به برند است و شاید مهمترین فایده یک برند این باشد که ثروت تولید می کند.
دکتر سامان شیخ اسماعیلی | Saman Sheikhesmaeili
در این دوره آموزشی کاربردی که به صورت یک روزه برگزار گردید مباحثی ازجمله موارد زیر مطرح شد:
سرفصل های کلی ارائه شده:
- مفاهیم و اصطلاحات ضروری بازاریابی و برندسازی برای مدیران کسب وکار
- ضرورتها و اولویت های توسعه برند در صنایع کوچک و متوسط ایرانی
- ابعاد ارزش گذاری و ارزیابی انواع برندها با نگاهی به برندهای ایرانی
- روش ها و استراتژی های برندسازی کسب وکار به صورت گام به گام
- شیوه یِ عملیِ اجرای یک پروژه یِ برندسازی در کسب وکار کوچک
- برخی ایده ها و راهکارهای کم هزینه در ارتباط با برندهای کوچک
- روش های تقویت برند شخصی و اهمیت آن برای مدیران SME ها
- برندسازی دیجیتال و اصول تولید محتوای جذاب در فضای آنلاین
- محافظت از برند و رعایت ملاحظات و مراحل قانونی ثبت برند در ایران
- معرفی اصول بازاریابی، تبلیغات و فروش و هماهنگی با برنامه برندسازی
- آسیب شناسی برند ایرانی و معرفی برندهای موفق داخلی و خارجی
- مشاوره در زمینه ابعاد یک کمپین برندسازی و خدمات مرتبط با برند
عناوین عملی که در لابلای سرفصل ها ارائه گردید:
- تکنیک های ایجاد تمایز در کسب وکار
- روش های جایگاه سازی و جایگاه یابی برند
- اصول نام گذاری مناسب و قدرتمند برند
- رویه قانونی ثبت برند و رفع چالش های مرتبط
- تکنیک های انتخاب شعار و تگ لاین مناسب (کلامی)
- روش های تحلیل و طراحی هویت بصری برند (دیداری)
- تکنیک های ایجاد آوا و مانترای برند (شنیداری)
- تحقیقات بازار و تشکیل پایگاه اطلاعاتی قدرتمند
- روش های تبلیغات و ارتباطات مؤثر برای برندها
این سمینار تحت عنوان «حضور چرم جانتا در سمینار برندسازی» در وبلاگ چرم جانتا و همچنین با عنوان «کارگاه تخصصی برندسازی و مدیریت برند» در سایت پارک علم و فناوری نیز بازتاب داده شده است.
مشاوره بازاریابی و برندسازی
در صورت نیاز به آموزش یا مشاوره در زمینه بازاریابی و برندسازی می توانید از طریق روش های زیر با سایت مدیریت در ارتباط باشید:
از طریق اینستاگرام
instagram.com/samansheikhesmaeili
از طریق تلگرام
سلام
از طرف همکاران چرم جانتا از شما تشکر می کنیم
http://www.jantaleather.com
با آرزوی موفقیت روزافزون