معرفی ژورنال های اصلی حوزه بازاریابی
کیفیت ژورنال ها یا مجلات علمی تفاوت قابل ملاحظه ای با هم دارند و در صورتی که محقق نتواند منابع دست اول و معتبرتر را شناسایی نماید ممکن است وقت خود را صرف مطالعه منابعی نماید که از ارزش آکادمیک چندان زیادی برخوردار نمی باشند. در حوزه بازاریابی مجلات متعددی منتشر می شود اما تنها بخش کوچکی از آنها را می تواند در دسته ژورنال های معتبر قرار داد.
به طور کلی در حوزه بازاریابی ۴ مجله از نظر اعتبار تفاوت قابل ملاحظه ای با سایر ژورنال ها دارند و اصطلاحاً آنها را Top Tier می نامند. به عنوان مثال در رتبه بندی قدرت پژوهشی دانشگاه ها برخی موسسات صرفا بر اساس مقالات منتشر شده در این ۴ ژورنال دانشگاه ها را رتبه بندی می نمایند. این ۴ ژورنال عبارتند از :
Journal of Marketing ■
Journal of Marketing Research ■
Marketing Science ■
Journal of Consumer Research ■
مجله اول و دوم نسبتا عمومی می باشند و تقریبا مقالاتی در اکثر موضوعات و همچنین با رویکردهای مختلف را منتشر می نمایند. این دو ژورنال توسط AMA منتشر می شوند. اما ژورنال سوم تمرکز آن روی Quantitative marketing است که اکثر مقالاتش مبتنی بر مدل سازی ریاضی است. ژورنال چهارم نیز همانطور که از نامش پیداست صرفا در زمینه تحقیقات مربوط به رفتار فعالیت می نماید.
توصیه می کنند کسانی که تازه کار مرور ادبیات را شروع کرده اند و تبعا شناخت خوبی از محققان و افراد کلیدی حوزه خود ندارند که در شروع کار صرفا بر مبنای اعتبار ژورنال (که طبیعتا چهار ژورنال فوق در درجه اول اهمیت قرار می گیرند) و میزان ارجاع به مقاله (citation) مقالات مورد مطالعه را انتخاب نمایند.
البته مجلات دیگری نیز وجود دارند که آنها را می توان ژورنال های رده دوم در نظر گرفت که اگرچه اعتبار آنها در سطح ژورنال های Top Tier نیست اما بسته به موضوع تحقیقاتی می توان مقالات خوبی در آنها یافت. این ژورنال ها عبارتند از:
Journal of Marketing Management ■
Harvard Business Review ■
California Management Review ■
MIT Sloan Management Review ■
به جز مورد اول بقیه ژرونال ها تخصصی بازاریابی نیستند اما گهگاه می توان مقالات بسیار خوبی در زمینه بازاریابی در آنها یافت. باید اذعان شود که مقالات منتشر شده در این ژورنالها مطابق چارچوب های متعارف مقالات علمی نیست و بعضا برخی از مقالات آنها ارزش آکادمیک چندانی ندارند.
حوزه بازاریابی مستقل از سایر حوزه های کسب و کار نیست و ممکن است در برخی موضوعات لازم شود که به سایر ژورنالهای حوزه مدیریت مراجعه شود. به عنوان مثال در صورتی که مسائل بازاریابی را با رویکردی استراتژیک و یا ساختاری دنبال می نمائید ممکن است لازم شود به برخی ژورنالهای آکادمیک خارج از حوزه بازاریابی مراجعه نمائید. هدف از این نوشته معرفی مفصل ژورنالهای کلیه شاخه های کسب و کار نیست اما اگر بخواهیم صرفا به تعداد محدودی از ژورنالهای کلیدی حوزه مدیریت اشاره کنیم ژورنالهای ذیل از اعتبار بسیار بالایی خوردار می باشند:
Strategic Management Journal ■
Academy of Management Journal ■
Academy of Management Review ■
Journal of Management ■
Administrative Science Quarterly ■
برخی مجلات معتبر بازاریابی در پایگاه امرالد
Arts Marketing: An International Journal ■
Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics ■
Direct Marketing: An International Journal ■
European Journal of Marketing ■
International Journal of Bank Marketing ■
International Journal of Emerging Markets ■
International Journal of Housing Markets and Analysis ■
International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing ■
International Journal of Wine Marketing ■
International Marketing Review ■
Journal of Business & Industrial Marketing ■
Journal of Consumer Marketing ■
Journal of Fashion Marketing and Management ■
Journal of Historical Research in Marketing ■
Journal of Islamic Marketing ■
Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science ■
Journal of Research in Interactive Marketing ■
Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship ■
Journal of Risk Finance, The ■
Journal of Services Marketing ■
Journal of Social Marketing ■
Marketing Intelligence & Planning ■
Qualitative Market Research: An International Journal ■
Qualitative Research in Financial Markets ■
Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers ■
برخی مجلات معتبر بازاریابی در پایگاه ساینس دایرکت
Australasian Marketing Journal ■
Industrial Marketing Management ■
International Journal of Research in Marketing ■
Journal of Consumer Psychology ■
Journal of Destination Marketing & Management ■
Journal of Interactive Marketing ■
Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences ■
منبع
(مرجع علوم بازرگانی و بازاریابی)