خانه / بخش دانشجویی / مطالب عمومی و مرتبط / تفاوت های خرید در خانم ها و آقایان

تفاوت های خرید در خانم ها و آقایان

چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان خرید می‌کنند؟

تفاوت خرید در خانم ها و آقایان

مقدمه

حتما شما هم در اطراف‌تان افرادی را دیده‌اید که هر چه پول دارند برای خرید صرف می‌کنند و چیزهایی می‌خرند که شاید به آنها نیازی ندارند. گروه دیگری هم نسبت به خرید کالاهای مشخص علاقه زیادی دارند و نمی‌توانند از خرید وسایل الکتریکی دل بکنند. پاساژگردی هم عادت دسته دیگری است که آنها را از کار و فعالیت‌های مفید باز می‌دارد. به هر حال خرید کردن نشانه خوبی است که به کمک آن می‌توانید شخصیت اطرافیان‌تان را بشناسید. اگر می‌بینید که آخر ماه دخل و خرج‌تان با هم جور در نمی‌آید شاید لازم باشد به خودتان بیایید و برای رهایی از این عادت دست به کار شوید. دکتر سید آرش تقوی، روانشناس سلامت به شما می‌گوید که چطور می‌توانید شخصیت افراد مختلف را از خرید‌های‌شان بشناسید و در مقابل افراد معتاد به خرید چه واکنشی باید داشته باشید. در ادامه مطلب به تفاوت های خرید در زنان و مردان پرداخته شده است.

 

انگیزه های اصلی خرید

به‌طور کلی انسان برای خرید سه انگیزه دارد: انگیزه کاربردی که افراد براساس ملاحظات اقتصادی، صرفة‌جویی زمانی و کاربرد جنسی که می‌خرند، کالای خود را انتخاب می‌کنند. دومین انگیزة خرید، انگیزه‌های احساسی و اجتماعی است که دربرگیرندة ملاحظات احساسی و مسائل اجتماعی تجربی در خرید است. مواردی که افراد بدون نیاز به کالایی خاص و فقط برای گذراندن اوقات فراغت با دوستان خود به مراکز خرید می‌روند یا به تنهایی و بنا بر علاقة خود به فروشگاهی خاص سر می‌زنند و با دستی پر به خانه باز می‌گردند. این قبیل افراد بیشتر دوست دارند، از نزدیک با جنسی آشنا شوند و با مشورت و تأمین، آن جنس یا کالا را بخرند. سومین انگیزه، انگیزة هویتی است که با مسائل شخصیتی و تصویر هر فرد از خودش مرتبط است. برخی از افراد تمایل دارند، مارک و نوعی خاص از کالاها را بخرند. در واقع این افراد با خرید کالاهای لوکس احساس می‌کنند به تصویر دلخواه‌شان نزدیک‌تر می‌شوند و احساس رضایت می‌کنند.

 

تفاوت های خرید بین مردان و زنان

خرید کردن یکی از عادت‌های زنان است. البته مردان هم خرید را دوست دارند ولی نه به‌اندازه‌ی خانم‌ها. خرید کردن باعث شادی خانم‌ها می‌شود. یک تحقیق در این زمینه نشان داد که مردان آنچه را که نیاز دارند می‌خرند اما زنان آنچه را که دلشان می‌خواهد! پس مهم‌ترین تفاوت خرید بین مردان و زنان همین‌جاست که برای مردان خرید کردن یک هدف و برای زنان یک تفریح لذت‌بخش است. این روزها فروشگاه‌های آنلاین مخاطبان را با انواع برندها و محصولات روبرو می‌کنند و موجب می‌شود شما هرگونه وسیله از اتاق نشیمن گرفته تا وسایل شخصی را به‌سرعت و آسانی دریافت کنید. کمپانی‌های توسعه‌دهنده تجارت الکترونیک ایده‌ی جالبی دارند آن‌ها می‌گویند اگر بخواهید وب‌سایتی را برای خانم‌ها در نظر بگیرید از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع استفاده کنید اما اگر وب سایتتان مربوط به آقایان است استفاده از مدلی ساده و رنگی تیره بهترین انتخاب است.

در پژوهشی پیرامون ۲۰۰۰ انگلیسی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که مردها پس از ۲۶ دقیقه خرید خسته می‌شوند، اما این زمان برای خانم‌ها حداقل ۲ ساعت است. نتیجة این تحقیق نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از آقایان اصلاً خرید کردن با همسر خود را دوست ندارند و ۴۵ درصد از خانم‌ها به هر قیمتی شده می‌کوشند با شوهران‌شان به خرید نروند! همچنین تقریباً نیمی از خریدهای زوجی به دعوا و مشاجره ختم می‌شود. دلیل آن هم این است که برای مردها خرید کردن، یعنی تهیة کالاهای ضروری و راهی برای رفع نیاز، نه فعالیتی تفریحی؛ چون فوری خرید خود را انجام می‌دهند، زود خسته می‌شوند و به طور معمول برخلاف خانم‌ها اولین کالایی که نظرشان را جلب کند، می‌خرند و به اینکه ممکن است انتخاب‌های بهتری هم وجود داشته باشد، فکر نمی‌کنند؛ در حالی‌که همسران‌شان هنوز دوست دارند مغازه‌های بیشتری را ببینند و برای خرید هم بسیار دیرتر تصمیم می‌گیرند.

اگر از یک مرد بپرسید که دوست دارد آخر هفته‌اش را چگونه بگذراند، احتمالاً پیشنهاد رفتن به گردش تفریحی یا استراحت را بیان می‌کند، اما برای زنان پاساژگردی و خرید کردن می‌تواند یکی از اولین گزینه‌ها باشد. زنان دوست دارند در مسافرت، زمانی قابل توجه را به خرید کردن اختصاص دهند؛ در حالی‌که مردها بیشتر تمایل دارند آثار باستانی را ببینند یا به مکان‌های تفریحی بروند. همچنین خرج کردن آقایان و بانوان هم با همدیگر تفاوت دارد. روان‌شناسان می‌گویند تفاوت زنان و مردان در میزان خرج کردن‌شان نیست، بلکه در نوع آن است.

بسیاری از مردها همسرشان را به ولخرج بودن متهم می‌کنند که دلیل خسیس بودن مردان نیست، بلکه برای آنها مهم است که همسرشان چقدر پول خرج می‌کند. خانم‌ها با دیدن این برخوردها نباید عصبانی شوند معمولاً یک خانم قبل از دیدن برچسب، به زیبایی کالا توجه می‌کند، اما یک مرد پیش از انتخاب یک جنس، به این فکر می‌کند که آیا قدرت خریدش را دارد یا نه. ممکن است یک خانم‌ برای خریدن آنچه دوست دارد، از دیگر احتیاجات ضروری صرف‌نظر کند، اما مردها به‌طور معمول برای خریدن کالایی گران قیمت مدتی پس‌انداز کرده و از چند ماه قبل مقدمات تهیة آن را فراهم می‌آورند. بررسی‌ها نشان می‌دهند مردها کمتر از زنان پول خرج نمی‌کنند، بلکه فقط به شیوه‌ای متفاوت خرید می‌کنند. در حالی که یک خانم در یک سال ممکن است پولی زیاد را برای خریدن کفش و لباس خرج کند، یک آقا در پایان این مدت، با خرید سینمای خانگی با تعویض اتومبیل ممکن است بیشتر از همان مقدار هزینه کند.

با در نظر داشتن اینکه این کلی گویی‌ها صحیح است، باید ببینیم که نگرش‌های متفاوت زنان و مردان دربارة خرید کردن از کجا ناشی می‌شود؟ دلیل این تفاوت به نوع زندگی بشر در هزاران سال پیش مربوط است که مردان شکارچی بوده‌اند و زنان با جمع‌آوری میوه و سبزی‌ها زندگی خود را می‌گذراندند. به همین ترتیب، عادت خرید کردن‌ مردها هم با میراث شکار کردن آنها مرتبط است. این خاطرة ژنتیکی می‌تواند توضیح دهد که چرا مردها بیشتر روی یک نکته تمرکز می‌کنند. آنها فقط یک موضوع در ذهن دارند: کشتن یک حیوان و رفتن به خانه، اصلاً نمی‌خواهند وقت خود را صرف «گشتن» کنند و اصلاً لازم نیست که غذاهای خود را بررسی و ارزیابی کنند. در تحقیقات مختلفی هم این ارتباط با پیشینیان در رفتار خرید کردن زنان و مردان ثابت شده و شباهت‌های زیای بین مرد و زن مدرن و پیشینیان آنها دیده شده است.

محققان دریافته‌اند که خانم‌ها و مهارت‌ها و رفتارهای مربوط به جمع‌آوری امتیاز بالاتری کسب می‌کنند؛ چون در دوران غارنشینی زنان مجبور بودند بهترین نوع غذا را با بالاترین کیفیت پیدا کنند و اگر آنها این مورد را استفاده نمی‌کردند ممکن بود مادة غذایی سمی را به خانه آورند که این موضوع می‌توانست به قیمت جان افراد خانواده‌ تمام شود. به‌همین دلیل زنان هنگام جمع‌آوری موادغذایی مانند میوه‌ها، مجبور بودند به دقت فاکتورهایی مانند رنگ، شکل، بو و… را در نظر بگیرند تا از امنیت و کیفیت مواد غذایی اطمینان حاصل کنند. به این دلیل در دوران مدرن هم زنان از همان عادت‌های قبلی خود تبعیت می‌کنند و می‌کوشند زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین کالا با پایین‌ترین هزینه صرف کنند. مردان دقیقاً برعکس هستند. آنها از قبل، نام یک کالا را در ذهن خود دارند و فقط فکر و ذکرشان این است که آن جنس را بیابند، بخرند و بروند.

بیشتر خانم‌ها ذات خرید را دوست دارند؛ چون این‌کار به آنها آرامش می‌دهد. حس می‌کنند در اجتماع هستند و اعتقاد دارند خرید کردن، گاه برایشان آنقدر خوشایند و شادی‌آفرین است که وقتی مشتاقانه وسیله‌ای را می‌خرند، تصور می‌کنند؛ هیچ فرد دیگری مشابه آن را ندارد. عده‌ای هم برای فرار از ناکامی و سرخوردگی در عشق یا مشکلات زودگذر و روزمرة زندگی به خرید کردن رو می‌آورند و به این نحو خود را تسلی می‌دهند. زنان در جمع خود به اصطلاح «پاساژ درمانی» اشاره می‌کنند و از این کار بسیار لذت می‌برند. پس عجیب نیست که بیش از ۸۰‌درصد مشتریان را زنان تشکیل می‌دهند. برعکس، مردان به این کار علاقه ندارند و تا مجبور نباشند، به خرید نمی‌روند!از طرفی دیگر در بررسی ۳۸۴ زن و مرد ایرانی مشخص شده است، مردان بیشتر مایلند خریدهای‌شان الکترونیکی باشد و کمتر زمان خود را برای خرید بیرون از منزل از دست دهند.

تحقیقات نشان داده است زنان بیشتر تمایل دارند به انگیزه‌های احساسی و اجتماعی خود در امر خرید پاسخ دهند، در عوض مردان نیز به انگیزه‌های کاربردی خرید بیشتر بها می‌دهند. بیشترین اقلامی که مردان می‌خرند، به رایانه، نرم‌افزار، وسایل مربوط به موسیقی و لوازم الکترونیکی خلاصه می‌شود و اجناسی که خانم‌ها می‌خرند، بیشتر مواد خوراکی، آرایشی، بهداشتی، پوشاک، وسایل منزل و اسباب‌بازی است. بنابراین می‌توان گفت مردان به خرید کردن چندان علاقه‌ ندارند، درست به همان اندازه که بیشتر خانم‌ها از تماشای فوتبال لذتی نمی‌برند، اما درعین حال هر دو به خرید می‌روند و البته فوتبال می‌ببنند. اگر به یک مرکز خرید بروید، بارها و بارها مردانی را می‌بینید که دست‌ها درون جیب به اطراف نگاه می‌کنند، در حالی‌که همسران‌شان مشغول قیمت کردن اجناس مختلف هستند. مردان ترجیح می‌دهند کالای مورد نیاز‌شان را شخصی دیگر بخرد، آنها با دل و جان پولش را بپردازند و مجبور نباشند به مغازه‌های مختلف بروند، اما زنان دوست دارند آنچه لازم دارند را خودشان انتخاب کنند.

نکات گفته شده تا حدی عادت‌های خرید کردن ما را توجیه می‌کنند. وقتی از دلایل یک رفتار آگاهی می‌یابید، کنترل و غلبه بر آن ساده‌تر می‌شود. پس خانم‌ یا آقایی که از نحوة خرید همسرتان دلخورید! بکوشید پیش از رفتن به مراکز خرید از موضوع درک متقابل داشته باشید و از دریچة دید یکدیگر به موضوع نگاه کنید. امیدوارم با خواندن این مطلب متقاعد شده باشید و دیگر به یکدیگر برچسب بی‌حوصله، خسیس یا ولخرج بودن نزنید. بهتر است بدانید که این موضوع تقصیر هیچ یک از شما نیست و دلیل آن را باید از نیاکانتان جویا شوید.

 

مردان چطور خرید می‌کنند؟

برای مردان خرید کردن کاری است که آن را در زمان کوتاهی انجام می‌دهند. آن‌ها به فروشگاه مراجعه می‌کنند، کالایی را که می‌خواهند انتخاب می‌کنند، پولش را پرداخت می‌کنند و تمام. مردان معمولاً تمایلی ندارند که سایر محصولات فروشگاه را که احتیاجی ندارند ببینند. وجود یک مرد دیگر در کنار آن‌ها برای خرید و شنیدن نظراتش راجع چیزی که می‌خواهند بخرند برایشان مثل یک کابوس است و تنها خرید کردن را ترجیح می‌دهند. نوع محل کار مردان هم در خرید آن‌ها مؤثر است. برای مثال اگر در مجموعه‌ای کار می‌کنند که برخلاف میل باطنی‌شان مجبورند مرتباً از پیراهن و شلوار و کراوات و جوراب استفاده کنند، تمایلی برای خرید حتی یک جوراب دیگر ندارند. وقتی فروشنده موفق می‌شود آن‌ها را در خرید پیراهنی قانع کند بعد از خرید همچنان تردید دارند و فکر می‌کنند شاید اشتباه کرده‌اند. آن‌ها مرتباً قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند و بیشتر آن‌ها علاقمندند از حراج یا تخفیف‌های محصول اطلاعات کسب کنند. این‌ها نمونه‌ای از رفتارهای رایج خرید بین مردان است و باور کنید در هر ملیتی وجود دارد! جالب است بدانید رفتار مردان جوان در خرید در خرید مانند زنان است و این بدان معنی است که عادات خرید در مردان متناسب با رشد سنشان تغییر می‌کند.

 

زنان چطور خرید می‌کنند؟

اگر مردان از مریخ هستند زنان با رفتارهایی که در خرید دارند نشان می‌دهند از یک سیاره‌ی خیلی دورتر از مریخ هستند. هدف بیشتر تجارت‌های الکترونیکی زنان هستند زیرا متفاوت از مردان عمل می‌کنند. زنان دوست دارند که با دوستانشان خرید بروند و اگر از صبح تا شب را برای خرید بگذرانند جای تعجب نیست چون در این کار استعداد دارند. آن‌ها لباس‌های موردعلاقه‌شان را امتحان می‌کنند، بقیه رنگ‌های آن را درخواست می‌کنند، در ذهنشان آن را با بقیه لباس‌هایشان ست می‌کنند، برچسب قیمتش را می‌بینند، از تخفیف آن سؤال می‌کنند و بررسی می‌کنند متناسب با بودجه‌شان هست یا خیر. توجه داشته باشید زنان در مأموریت خرید هستند! مهم نیست زنان از فروشگاه خرید می‌کنند یا وب‌سایت. باید مدل‌ها و پیشنهادهای مختلف را ببینند و بررسی کنند. چه با گشتن در فروشگاه چه با نشستن روی مبل و بررسی محصولات سایت.

 

توجه کسب و کارها به عادات خرید زنان و مردان

اگرچه عادات مردان و زنان در خرید باهم فرق دارد اما به یاد داشته باشید که انتظارات آن‌ها از یک فروشگاه الکترونیکی در مورد پشتیبانی مشتری، زمان بارگذاری وب‌سایت، امنیت و سهولت خرید مشابه یکدیگر است. درنتیجه اگر کسب‌وکار الکترونیک دارید این نکات می تواند مفید واقع گردد. این روزها فروشگاه‌های الکترونیکی درصدد جذب مشتریان از فروشگاه‌های فیزیکی به‌سوی خود هستند و تا حدود زیادی موفق بوده‌اند. صاحبان وب سایت‌های فروشگاهی باید به روانشناسی رفتار مشتریان مسلط باشند. مطالعه آنچه در بالا ذکر شد و مقالات مشابه می‌تواند در پیدا کردن روش‌های جذب مشتری مؤثر باشد.

 

چه شخصیت‌هایی بیشتر خرید می‌کنند؟

نیاز به دیده شدن و توجه گرفتن یکی از ابزارهای ضروری برای طی مسیر اجتماعی شدن انسان‌هاست. افراد برون‌گرا که نیاز به دیده شدن در آنها پررنگ‌تر است، برای تامین این نیاز، به خرید کردن بیشتر – به‌ویژه خرید پوشاک- گرایش دارند. شخصیت نمایشی یکی از انواع تیپ‌های  شخصیتی است که توجه‌طلبی افراطی، آرایش ظاهری برای جلب‌توجه بیشتر و همچنین بروز رفتارهای هیجانی و نمایشی از خصوصیات بارز این دسته افراد است. افرادی که ویژگی شخصیتی نمایشی در آنها غالب‌تر است هم تمایل بیشتری به خرید کردن دارند و بیشتر از سایر افراد خرید می‌کنند.  دسته‌ای از افراد هم به علت سبک زندگی‌ای که داشته‌اند حضور در مراکز خرید و فروشگاه و خریدهای افراطی و بیش از اندازه در آنها به شکل عادت درآمده است.

 

چه افرادی اجناس لوکس و تجملی می‌خرند؟

بعضی افراد اعتمادبه‌نفس اجتماعی پایینی دارند، یعنی از نظر موقعیت اقتصادی و پرستیژ اجتماعی در رده بالایی قرار نارند و از نداشتن این جایگاه رنج می‌کشند. این افراد به جای اینکه با همت، جسارت، قابلیت و شجاعت سعی در رشد و پیشرفت برای رسیدن به جایگاه ایده‌آل‌شان را داشته باشند با نوع وسایلی که می‌خرند، لباسی که می‌پوشند، عطر و لوازم آرایشی که استفاده می‌کنند، نوع کفشی که می‌پوشند، مدل گوشی‌ای که دست می‌گیرند، مدل ماشینی که سوار می‌شوند و … تلاش می‌کنند خودشان را به طبقات مرفه و مقام اجتماعی بالا منسوب کنند. این افراد معمولا برای رسیدن به این هدف دست به خریدهای افراطی و بیش از حد لوکس و گران می‌زنند.

این افراد، معمولا تنهایی به خرید نمی‌روند و از افراد دارای سبک و سلیقه متناسب با شأن مدنظر خود به‌عنوان همراه و مشاور خرید استفاده می‌کنند و با سلیقه و انتخاب آنها دست به خرید می‌زنند.

 

رضایت بعد از خرید‌های گرانقیمت

یکی از ویژگی‌های افراد شاد و موفق، توانایی به تاخیراندازی لذت‌های آنی و لحظه‌ای و دستیابی به رضایتمندی‌های درازمدت‌تر است. به این ویژگی، توانایی تاخیر در ارضای نیاز می‌گویند. به این معنا که فرد می‌تواند برای دستیابی به رضایتمندی‌های قوی‌تر و طولانی‌مدت‌تر، از لذت‌طلبی‌های آنی چشم‌پوشی کند. نقطه مقابل این خصلت در افراد افسرده، سرخورده و دارای سوابقی از ناکامی و درماندگی دیده شده. همانطور که بدن انسان بعد از سپری کردن یک دوره قحطی و گرسنگی دچار حملات پرخوری می‌شود، ذهن انسان هم بعد از تجربه دوره‌ای از فقر روانی و عاطفی، دچار حملات برون‌ریزی هیجانی می‌شود.  به همین دلیل دیده می‌شود بعضی افراد بدون هیچ نیازی بی مهابا اقدام به خریدهای تجملی و گرانقیمت می‌کنند و نوع، جنس، رنگ و مدل کالا برای‌شان مهم نیست و تنها از اینکه یک کالای گرانقیمت مثل عطر، لباس، عینک،کفش و … بخرند احساس رضایت و آرامش می‌کنند. درواقع گران بودن از شکیل، زیبا و مناسب بودن برای‌شان اهمیت بیشتری دارد.

 

زیاده‌روی در خرید گجت‌ها

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که چند ماه یکبار گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوترشان را ارتقا می‌دهند؟ افرادی که اصرار دارند همیشه از بالاترین سطح ممکن و موجود وسایل دیجیتالی استفاده کنند یا افرادی هستند که کنجکاوی‌های زیادی در این زمینه دارند یا برای نوعی رقابت اجتماعی دست به این کار می‌زنند. افرادی که بدون اینکه نیازهای حرفه‌ای‌شان بطلبد در خرید و بهینه‌سازی گجت‌ها زیاده‌روی می‌کنند، رگه‌هایی از خودنمایی اجتماعی در شخصیت‌شان  دیده می‌شود. این افراد به این طریق می‌خواهند اعلام کنند که «من از نظر تکنولوژیکی در بالاترین سطح قرار دارم». این افراد معمولا از موقعیت اجتماعی و شغلی خود رضایت چندانی نداشته و با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند خیلی موافق نیستند لذا برای ایجاد امتیاز برتری و ارزش افزوده، در خرید گجت‌ها زیاده‌روی می‌کنند. این افراد بیشتر از اینکه به تکنولوژی نیاز داشته باشند به جلب‌توجه و تایید نیاز دارند.

 

خرید هیجانی

انواع هیجان‌های مثبت (مانند شادی، آرامش، شعف، لذت، امید و …) و هیجان‌های منفی (مانند خشم، غم، ترس، اضطراب و …)، بخشی از وجود طبیعی یک انسان سالم را تشکیل می‌دهند. گاهی افراد در پاسخ به بعضی از هیجان‌های‌شان رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که برای تامین نیازهای‌شان هم آنها را انجام می‌دهند. به‌طور مثال بعضی افراد با خوردن بیش از حد مورد نیاز خود، از میزان و شدت اضطراب‌شان کاسته و به نوعی آرامش درونی می‌رسند. بعضی دیگر نیز در پاسخ به هیجانات منفی‌ یا مثبت خود دست به خرید کردن بیش از حد و افراطی می‌زنند. اینگونه خریدهای واکنشی به هیجانات را خرید هیجانی می‌نامند. خرید هیجانی بیش از اینکه به منظور تامین نیاز و حتی بالا رفتن پرستیژ اجتماعی باشد به  منظور تخلیه هیجانی و رسیدن به آرامش بعد از خرید کردن انجام می‌شود.

 

آرامش با پاساژگردی

دسته‌ای دیگر حتی با قرار گرفتن در محیط خرید مثل حضور در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، دیدن و تماشای ویترین مغازه‌ها و اجناسی که به فروش می‌رسند، صحبت کردن با فروشنده‌ها، تست کردن عطرها و محصولات آرایشی، پرو کردن لباس‌ها و کفش‌ها به رضایت و آرامش دست پیدا می‌کنند. دسته‌ای از این افراد چون اعتمادبه‌نفس‌شان پایین است یا حداقل در آن لحظه اعتمادبه‌نفس‌شان به علت یک ضربه روانی یا یک آسیب اجتماعی پایین آمده است دست به پاساژگردی می‌زنند، دسته‌ای نیز چون زندگی‌شان دچار یکنواختی شده با پاساژگردی و خرید افراطی و بیش‌از حد،  زندگی‌شان را دچار تنوع می‌کنند. یکنواختی در زندگی میزان لذت از زندگی را پایین و نیاز به تغییر را در فرد بالا می‌برد. اگر فرد نتواند با فعالیت‌های مفیدی مانند ورزش، تفریح، گردش و سفر این تغییر را ایجاد کند با ورود به محوطه‌های خرید که جذابیت، رنگ و لعاب و تنوع زیادی در آنها به چشم می‌خورد سعی در ایجاد تغییر و تنوع می‌کند و به آرامش و رضایت می‌رسد.

 

چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان خرید می‌کنند؟

تحقیقات نشان داده بعضی از اختلالات شخصیت مثل اختلال شخصیت ضداجتماعی در مردان و اختلالات خلقی و اختلالات اضطرابی مانندافسردگی، نگرانی مداوم و وسواس در زنان بیشتر دیده می‌شود. باتوجه به این آمار می‌توان گفت از آنجا که اضطراب، افسردگی و وسواس در زنان بیشتر دیده می‌شود آنها در پاسخ به این مشکلات هیجانی با احتمال بیشتری دست به خریدهای هیجانی زده و لذا ممکن است وابستگی بهخرید و احساس رضایت ناشی از آن در خانم‌ها بیشتر دیده ‌شود. افراد چپ‌دست و زنان، نیمکره‌های چپ و راست مغزشان عملکرد یکپارچه‌تری دارد و با هم هماهنگ‌تر است و چون اطلاعات بیشتری بین نیمکره‌های چپ و راست مغز افراد چپ‌دست و زنان در حال تبادل است بهتر می‌توانند چند فعالیت را همزمان انجام دهند، همچنین در انجام کارها حوصله بیشتری به خرج می‌دهند و چون خرید کردن فعالیتی است که به حوصله زیادی نیاز دارد زنان بیشتر به خرید کردن گرایش و علاقه دارند.

 

با افرادی که زیاد خرید می‌کنند چه باید کرد؟

اگر افرادی در اطراف‌تان هستند که به شکلی بیمارگونه و وسواسی خرید می‌کنند باید آگاهی‌های لازم را در این باره به آنها بدهید به‌گونه‌ای که آنها  متوجه افراطی‌ بودن این رفتار در خود شوند. معمولا این افراد به راحتی این موضوع را نپذیرفته و باید سعی کنید با ارائه توضیحات لازم آنها را قانع و به بینش لازم برسانید. سعی کنید به اجناسی که این افراد در خریدهای افراطی‌شان می‌خرند توجه چندانی نشان ندهید و از آنها تعریف و تمجید نکنید. هرگونه توجه، تایید و حمایتی از سوی شما می‌تواند این رفتار را در آنها تقویت کند.

 

چه کسانی به خرید کردن اعتیاد دارند؟

افرادی که دارای نشانه‌های زیر هستند بهتر است از نظر تشخیص اختلالات اضطرابی و خلقی مثل افسردگی، اختلالات دوقطبی، وسواس و سایر اختلالات اضطرابی توسط روانشناس بالینی، روانشناس سلامت یا تیم روانپزشکی مورد بررسی قرار بگیرند و درصورت تشخیص‌گذاری علمی برای درمان اقدام کنند.

– از حضور در مراکز خرید و فروشگاه‌ها و اقدام به خرید کردن، بیش از اندازه لذت می‌برند.

– وقت و هزینه زیادی صرف این کار می‌کنند.

– این رفتار را به عنوان یک مشکل و نابهنجاری نمی‌پذیرند.

 

رفرنس: گردآوری از مطالب مختلف

 

منبع:

سایت مدیریت

(مرجع علوم بازرگانی و بازاریابی)

یک نظر

  1. مقاله عالی بود
    باتوجه به ریز بین بودن و پیچیدگی مغز خانم ها این عمر برای آقایان عجیب است اما با دانستن این مطالب میتوان به مدل فکری آنها احترام گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید